EtusivuValmennus & koulutusValmennuskeskuksetKuortaneBlogi

Jaana Laurila:
Kun urheilu vastaa
asetettuun strategiaan

”Strategia tarkoittaa suunnitelmaa, jolla pyritään saavuttamaan tavoiteltu päämäärä. Hyvä strategia on tärkeä esimerkiksi sodankäynnissä ja liikkeenjohdossa. Myös shakissa ja muissa strategiapeleissä pelistrategiat ovat keskeisiä.” Näin kirjoittaa Wikipedia strategiasta. Lentopalloliiton strategiassa on kaksi päätavoitetta: pelaamisen lisääminen ja huippu-urheilumenestys. Työskentelen itse huippu-urheilun parissa ja toivon siellä tapahtuvan menestyksen lisäävän tulevaisuudessa myös pelaamista sekä juniori- että aikuistasolla.

Naisten maajoukkueen ohjelma laajeni muutama vuosi sitten ja tavoitteeksi tälle vuodelle asetettiin Kultaisen liigan Final Four -lopputurnaus sekä paikka EM-kisoihin 2019. Olen usein sanonut, että nainen pohtii sitoutumistaan huippu-urheiluun ja tavoitteisiin ehkä hieman pidempään kuin mies, mutta kun leikkiin lähdetään, sitten mennään täysillä. Päävalmentaja Kangasniemi on onnistunut joukkueen kanssa hyvin lyhyessä ajassa tekemään aimo harppauksen kohti Euroopan kärkeä. Final Four -paikka tuli Kultaisessa liigassa jo toistamiseen ja historiallinen EM-kisapaikka saavutettiin suoraan neljällä peräkkäisellä voitolla karsinnoista. Uusi taso on saavutettu suomalaisessa naispalloilussa.

Miesten olympiakarsintaan osallistuu elokuussa maailman 24 parasta maata. Suomi on pienenä maana upeasti mukana ja tavoittelee beach volleyn ohella historiallista paikkaa olympialaisissa. Unelmasta on tullut tavoite ja tavoitetta on loppuvuoden aikana purettu toiminnan jaksoiksi. Pienistä asioista koostuu iso kokonaisuus ja menestys on seuraamusta päivittäisestä laadukkaasta työstä. ”Excellence on sitä, kun jokainen pyrkii omassa roolissaan antamaan kaikkensa ja jatkuvasti parempaan. Tulokset seuraavat, kun kulttuuri on päivittäin tällainen.” Näin kirjoitti minulle miesten päävalmentaja Tuomas Sammelvuo, kun vaihdoimme ajatuksia joukkueen toimintatavoista ja siitä keitä me olemme ja mitä me tavoittelemme. Onnea tarvitaan, mutta isossa kuvassa harva asia tapahtuu sattumalta. Asiat ovat seuraamusta hyvästä työstä.

Aikuisten maajoukkueet lentopallossa, beach volleyn kärki sekä istumalentopallonaiset ovat menestyneet viime vuosina niin hyvin, että huippu-urheilupajatsomme on muutamaa kolikkoa vaille täysi. Nyt on kyse siitä osaammeko ampua oikein, jotta pajatsomme räjähtää myös tuloksellisesti. Ohjelmamme ovat ensi vuonna niin suuret, että tulen itse keskittymään strategian toiseen pääkohtaan ja omalta osaltani auttamaan tiimejä menestymään parhaalla mahdollisella tavalla. On tärkeää, että taustalla asiat ovat kunnossa, menestykseen on aidot mahdollisuudet ja, että talouden seuranta toimii. Tämän vuoksi jään vuoden 2019 alussa pois nuorten maajoukkueiden toiminnasta sekä Kuortaneen valmennuskeskuksen arjesta. Haluan kiittää kaikkia näissä tehtävissä kanssani työskennelleitä sekä nuoria urheilijoita ja heidän perheitään. Jatketaan harjoittelua ja laadukasta arkea. Sieltä se menestys kumpuaa.

Vielä strategiasta ja tavoitteista. Olen huomannut, että valmentajat ja urheilijat ottavat asetetut tavoitteet todella tosissaan. Menestystä on tullut usein eikä sattumalta. Haluamme olla liitossa valmiina tekemään isoja juttuja, ehkä jopa historiaa. Olen onnekas ja kiitollinen, että huippu-urheilumme johdossa uskalletaan priorisoida ja että saan työskennellä näin hienojen ihmisten ja projektien taustalla. Sammelvuota vielä lainaten: ”ME on aina tärkeämpi kuin MINÄ. Kun vedät Suomi-paidan päälle, on se suurin mahdollinen kunnia. Edustat silloin itseäsi, maatasi ja joukkuekavereitasi. Suomen lippu rinnassa on tärkeämpi kuin nimi selässä. Hyväksymme erilaiset persoonat, jokainen saa olla oma itsensä, mutta laittaa silti egonsa sivuun joukkueen hyväksi. Tällöin 1+1 voi olla 3.”

Jaana Laurila
Huippu-urheilun hallintopäällikkö