EtusivuValmennus & koulutusPuolustusvoimien urheilukoulu

Varusmiespalvelus Puolustusvoimien Urheilukoulussa

LENTOPALLOILIJOIDEN HAKUAIKA PÄÄTTYY JO 31.8.2019 JA PALVELUS ALKAA 13.4.2020.

Urheilukoulu on tarkoitettu motivoituneille lupaaville urheilijoille, miehille ja naisille. Se tarjoaa hyvät harjoitteluolosuhteet sekä riittävän ajan ja valmennuksen nousujohteista harjoittelua varten varusmiespalveluksen ohessa. Urheilukoulu on luonnollinen jatke urheilulukioista, -ammattioppilaitoksista ja -akatemioista valmistuville nuorille.

Valmennus

Urheilukoulussa on valmennukseen varattu aikaa päivittäin 2-8 tuntia (yhteensä noin 12–30 h/vko). Harjoitteluun on lisäksi käytettävissä lähes kaikki illat ja viikonloput (pl. sotaharjoitukset). Urheilukoulu tarjoaa kahdeksan leiriviikkoa valmentautumiseen varuskunnassa tai urheiluopistoilla. Valmennustoiminta toteutetaan koulutettujen sotilasvalmentajien koordinoimana. Pääosassa lajeista osallistuu pääkaupunkiseudun/Vuokatti-Ruka urheiluakatemian järjestämään valmennustoimintaan, myös erilaisilla yhteistyömalleilla lajiliittojen kanssa voidaan valmennusta järjestää. Urheilukouluun valitut suorittavat valmennuskurssin palveluksensa aikana. Urheilukoulun oma fysioterapeutti tekee urheilijoille lihastasapainokartoituksen palveluksen aikana, lisäksi hän on urheilijoiden käytettävissä vammojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä palveluksen aikana.

Muita tietoja

Urheilijat palvelevat Urheilukoulussa joko 165 vrk tai 347 vrk. Lentopalloilijoiden palveluspaikka on Kaartin jääkärirykmentti Helsingissä. Heidät koulutetaan miehistötehtäviin ja aliupseereiksi. Aliupseerikurssilla parhaiten menestyneet saavat reserviupseerikoulutuksen. Myös reserviupseerikurssi pidetään Urheilukoulussa (Santahamina) ja urheilijat voivat kurssin aikana harjoitella säännöllisesti

Hakeutuminen

Hakijoiden tulee edustaa ikäluokkansa kansallista tai kansainvälistä huippua. Valinnat suoritetaan lajin asiantuntijalausuntojen sekä psykologisten ja fyysisten testien tulosten perusteella. Urheilukouluun voi hakea myös hierojan ammattitutkinnon suorittaneet varusmiesikäiset henkilöt.

Hakuaika Urheilukouluun on vuosittain 31.8. mennessä.

Erillisiä hakulomakkeita erikoisjoukkoihin saa aluetoimistoista ja Urheilukoululta (http://varusmies.fi/erikoisjoukot/urheilukoulu).

III/2019 saapumiserän lentopalloilijat

Breilin Niklas, Kokkolan Tiikerit
Karjarinta Mikko, Vammalan Lentopallo
Kontio Juuso, Etta
Köykkä Voitto, Akaa-Volley
Mäkinen Jere, Kokkolan Tiikerit
Niinivaara Nuutti, Etta
Nikula Aaro, Vammalan Lentopallo
Pöllänen Aatu, Akaa-Volley
Sosunoff Matias, Etta
Suihkonen Niko, Vammalan Lentopallo
Välimaa Anton, Kokkolan Tiikerit
Väänänen Joona, Vantaa Ducks

Urheilukoulun lajivalmentajana toimii Jouko Lindberg.