EtusivuValmennus & koulutusKoulutuksetI-Taso

I-Taso 2019

I-Tason valmentajakoulutus (Lasten ja nuorten ohjaajakoulutus)

Kohderyhmä

I-tason valmentajakoulutus on suunnattu lasten ja nuorten (9-12-vuotiaiden / E-D-junioreiden / 3-6-luokkalaisten) ohjaajille/valmentajille.

Tavoite ja sisältö

I-Tason valmentajakoulutuksen tavoitteena on, että valmentaja hallitsee yksittäisen harjoituskerran sekä lyhyen jakson (4-8 viikkoa) suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin lentopallojoukkueelle. Koulutuksen jälkeen osallistuja pystyy valmentamaan lasten lentopallojoukkuetta (pieni kenttä) yksinään tai osana valmennustiimiä. Valmentaja hallitsee koulutuksen jälkeen myös kuudella pelaamisen perusteet. Koulutuksen aikana eri valmennuksen osa-alueista käydään läpi perusteet ja keskitytään ominaisuuksien monipuolisen harjoittamiseen. Koulutus on erittäin käytännönläheinen ja salilla käytetään paljon aikaa. I-Tason koulutuksen tueksi sopivat erinomaisesti Aloittavan Ohjaajan Koulutus ja Tekniikkakoulu. Nämä kaksi koulutusta yhdessä I-Tason koulutuksen kanssa takaavat, etteivät ideat käytännön valmennustyössä lopu aivan heti kesken.

Toteutus

Koulutus kestää noin puoli vuotta ja se toteutetaan viidessä jaksossa. Koulutus koostuu kolmesta lähijaksoista ja näiden välillä suoritettavista etätehtävistä, sekä verkkoympäristössä tapahtuvasta opiskelusta ja tenttimisestä. Koulutuksen aikana eri osa-alueilta annetaan etätehtäviä kokeiltaviksi oman joukkueen kanssa, joten on hyvä tietää hyvissä ajoin, minkä joukkueen valmentajana toimit tulevalla kaudella.

Koulutukset jaksot

• Huhtikuussa 1. jakso (toteutus verkossa, maksuton)
  • Toukokuussa 2. jakso (toteutus verkossa, maksullinen)
  • Kesäkuussa 3. jakso (Power Cup, jossa tunnissa tarkistetaan valmentajan henkilökohtainen opintosuunnitelma)
  • Elokuussa 4. jakso (lähijakso la-su, maksullinen, alueleirin yhteydessä)
  • Syyskuussa 5. jakso (lähijakso la-su, maksullinen)

Jokainen jakso vaatii erillisen ilmoittautumisen Suomisporttiin. 4. ja 5. jakso vaatii osallistujalta oman ruoka- ja majoitusvarauksen.

Koulutuskokonaisuus käsittää 100 tuntia, josta 40 tuntia lähiopiskelua ja 60 tuntia etäopiskelua:

• Lajivalmennus 30 h
  • Fyysinen valmennus 15 h
  • Psyykkinen valmennus 10 h
  • Valmennuksen tukitoimet 10 h
  • Harjoittelun periaatteet 15 h
  • Valmentajana kehittyminen 20 h
Vaaditut perustiedot

Jokaisen valmentajan tulee ehdottomasti tietää lajitekniikoiden ydinkohdat ja osata opettaa lajitekniikoita. Valmentajalla tulee ehdottomasti olla sääntötuntemus, sillä säännöillä on merkittävä rooli pelaajien ja pelin kehittämisessä. Edellä mainituista vaatimuksista johtuen I-Tasolle osallistuvan tulee olla suorittanut tai suorittaa sen koulutuksen aikana:

• Tekniikkakoulu
  • III-luokan lentopallotuomarikoulutus

Yllä olevat koulutukset eivät sisälly I-Tason hintaan.

Kouluttajat

Koulutuksen vetäjinä toimivat aluepäälliköt ja muut Lentopalloliiton auktorisoidut kouluttajat.

Hinta

Koulutuksen hinta on 450 euroa. Maksu tapahtuu 2. jakson, 4. jakson ja 5. jakson ilmoittautumisen yhteydessä tasaerinä 150 eur / kerta. (135 eur Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenhinta).

4. ja 5. jakso toteutetaan ensi sijaisesti seuraavilla urheiluopistoilla; Tanhuvaara (Itä), Santasport (Pohjoinen), Kuortane (Länsi), Varala (Lounas), Kisakallio (Etelä) ja Pajulahti (Etelä). Osallistuja sopii itse ruokailu- ja majoitusvaraukset.

Ilmoittautuminen

Jaksoille 1., 2. ja 3. ilmoittautuminen tapahtuu valtakunnallisesti. Jaksoille 4. ja 5. alueellisesti. Kaikki imoittautumiset tehdään Suomisportissa LINKKI