EtusivuMaajoukkueetTytötU15-tytöt (s. 2006-07)

U15-tytöt (s. 2006-07)

Ajatuksia uuden tyttöjen maajoukkueikäluokan katsastamiseen

Tämä kirjoitus on kohdistettu erityisesti vuosina 2006-2007 syntyneiden tyttöjen valmentajille ja vanhemmille. Tässä ensin hieman alustusta kirjoitukseen.

EM-karsinnat U15-ikäluokassa organisoidaan maanosittain. Tyttöjen U15-karsinnat olivat tammikuun alussa ikäluokalla 2004-05. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomi osallistuu aina Pohjois-Euroopan (NEVZA) karsintoihin. Tänä vuonna karsintoihin oli ilmoittautunut Suomen lisäksi Tanska, Ruotsi, Färsaaret ja Irlanti.  Suomen tytöt voittivatkin lohkonsa selvästi ja pääsivät heinäkuussa järjestettäviin EM-kisoihin.

Ikäluokan 2006-07 EM-karsinnat ovat tammikuussa 2021.

Valmentajat / vanhemmat

On erityisen tärkeää, että tytärtänne valmentaa koulutettu valmentaja, jolla on joko käytynä tai aikoo käydä lentopalloliiton tekniikkakoulun ja 2-tason valmentajakoulutuksen lähiaikoina. Tänä kevään alkaa 2-taso, jolle toivotan tervetulleiksi jokaisen 2006-07 tyttöjen valmentajan.

Koulutuksen aikana pystymme antamaan täsmällisiä ohjeita, mitä tehdä pelaajien kanssa. Meillä on tästä aikaisemmilta ikäluokilta hyviä kokemuksia.

Valmentajien ja vanhempien yksi tärkeimmistä tehtävistä on tukea ja kannustaa tyttöjä kokeilemaan rajojaan ja heittäytymään henkisesti urheilijaksi. Mielestäni tytöille pitää olla samat mahdollisuudet/ilmapiiri kuin pojille urheilijan uralle heittäytymistä varten.

Suhtautumiseroja on poikien ja tyttöjen urheiluun. Aika usein pojille sanotaan, että tee kaikkesi urheilun vuoksi. Tyttöjä varoitellaan, että jos urheilu ei onnistukaan… Tätä asenteellista viestintää kannattaa miettiä paljon, koska tytöt ovat erityisen herkkiä huomaamaan näennäisen kannustuksen.

Katsastustoiminta

Katsastustoiminta alkaa vuonna 2019 ensin alueellisena alueleirien muodossa ja syyskuussa pidettävissä alue-SM-kilpailuissa, jossa katsastajina ovat ikäluokan maajoukkuevalmentajat.

Varsinainen maajoukkueleiritys aloitetaan allekirjoittaneen johdolla marraskuun ja joulukuun aikana tänä vuonna. Ikäryhmällä tulee olemaan tiivis maajoukkueleiritys vuoden 2020 aikana (suunnilleen leiri/kuukausi). Leiritettävien pelaajien määrä on aluksi suuri, josta ensimmäistä päätapahtumaa kohden hieman pienenee. EM-karsintojen jälkeen taas leiritettävien määrä jatkuu isona.

Yläkoululeiritys

Maajoukkueleirit toteutetaan yläkoululeireinä, joiden teoriasisällöt tukevat maajoukkuetoimintaa (kuten kaikilla yläkoululeireillä).  Yläkoululeirien valmentajat tekevät yhteistyötä maajoukkuevalmentajan kanssa, joten tieto kehittymisestä kulkee tätäkin kautta.

Kehittymisen portaat kohti nuorten maajoukkuetta

Fyysiset ominaisuudet

Tyttöjen kohdalla tärkeimmäksi asiaksi nousee urheilullisuus. Hyvä aerobinen kunto, lihaskestävyys sekä nopeus ja kimmoisuus.

Osa lapsista on näissä asioissa lahjakas, mutta erittäin tärkeää on myös oheislajien harrastaminen, mikä kehittää kyseisiä ominaisuuksia. Erityisesti haluan korostaa yleisurheilun merkitystä nopeus-kimmoisuus-ominaisuuksien kehittäjänä. On päivän selvää, että tyttö, joka on fyysisesti hyvässä kunnossa, on opetettavissa lentopallo taidoiltaan nopeammin kuin pelaaja, joka on pelannut vain lentopalloa.

Pituuskasvua tukeva voimaharjoittelu tulisi tytöillä aloittaa jo ennen kasvupyrähdystä. Yleensä parhaat pelaajat Suomessa saattavat pelata kahdessa eri ikäluokassa, jolloin lajinomaista kuormitusta tulee varsin paljon. Tämä tulisi huomioida viikkoharjoittelun suunnittelussa, jossa tulisi jättää vaikka yksi lajiharjoitus pois ja tehdä selkeä fysiikkaharjoitus tilalle. Tämän lisäksi viikkoharjoittelun kokonaisuudessa tulee huomioida muut lajit, joita harrastetaan.
Ihanne tilanne on tietysti se, että jokaista lajiharjoitusta ennen tehtäisiin hermostoa aktivoivaa lihaskuntoharjoittelua ja jokaisen lajiharjoituksen jälkeen tehtäisiin joko aerobista harjoittelua tai lihaskuntoharjoittelua, jonka painopiste edelleen olisi vastavaikuttajalihasten vahvistaminen.

Lajitaidot

On erityisen tärkeää, että pelaaja hallitsee kaikki lentopallon perustaidot hyvin. Tulevaisuuden peliroolin valintaan vaikuttaa erityisesti pallollinen lahjakkuus ja pelinlukutaito. Lähtökohtaisesti jokaisen tytön tulisi olla yleispelaaja taidoiltaan riippumatta siitä missä roolissa hän seurajoukkueessaan pelaa.

Tällä tarkoitan esimerkiksi seuraavaa….
… toisilla on luonnostaan ”hyvä silmä” pallon lentoradan arviointiin ja sen vuoksi lahjakkuus tulla hyväksi vastaanottajaksi.
… jollain on hyvä heittokäsi, jolloin lähtökohdat pallon kovaa lyömiseen ovat erinomaiset.

Tällä hetkellä painotus harjoittelussa tulisi olla nimenomaan lyöntitekniikan kehittämisessä. Tähän liittyy erityisesti taito lyödä korkeista passeista lujaa taakse.

Psyyke

Katsastuksessa erottuvat yleensä kilpaurheiluun suuntautuneet lapset. Yksilöurheilutausta on kilpailuetu muihin verrattuna, koska se kasvattaa vastuunottokykyä paremmin kuin pelkkä joukkuepelaaminen.

Pitkäjänteisyys ja epämukavuuden sietokyky, jota kehittää esimerkiksi kestävyysurheiluharrastus. Onko nuorella henkistä kykyä viedä itsensä äärirajoille? Tätä kokemusta on harvalla nykynuorella, koska sitä tunnetta ei ole koettu ”että pitää jaksaa, vaikka tuntuu, ettei jaksa enää yhtään”. Pitää muistaa, että monipuolinen urheilu kasvattaa ihmisen henkisiä ominaisuuksia monipuolisesti.

Urheilussa tarvitaan kohdistettua aggressiivisuutta (esimerkiksi hyökkäyksessä), joka yhteiskunnan normeissa ei ole kovin hyväksyttävää. Lapsia tulisikin kasvattaa siihen, että urheilussa saa luvan kanssa tuntea erilaisia tunteita, jotka eivät välttämättä ole esimerkiksi koulussa suotavia.

Psyykkisiä taitoja, joista on hyötyä

Tunteita, joista on urheilussa hyötyä, ovat esimerkiksi seuraavat… suuttumus… aggressio...  kiukku… viha… raivostuminen… kyky suuttua hetkessä (raivokohtaus).

Luonteenpiirteitä, jotka auttavat… impulsiivisuus… luovuus… tempperamenttisuus… perusiloinen luonne... rämäpäisyys…

Tärkeitä ominaisuuksia lisää… kyky unohtaa nopeasti virheet… pitkäjänteisyys… epämukavuuden sietokyky… kärsivällisyys…

Hyvä muistaa, että harvalla on kaikkea, mutta tuossa on muutamia ominaisuuksia, joita katsomme hyvällä ajatellen huippulentopalloilijaksi tuloa.

Katsastusleireille ovat aina tervetulleita vanhemmat, valmentajat ja muut tukihenkilöt.

Pertti Honkanen
Tytöt U14 (2006-07) vastuuvalmentaja