EtusivuMaajoukkueetPojatU16-pojat (s. 2005-06)

Valmentaja Aapo Rantanen:
Tervehdys 05-06 pojat, huoltajat ja valmentajat

05-06 poikien maajoukkueen katsastuksiin on tullut taukoa, mutta laitetaan nyt homma taas käyntiin.
Tulen toimimaan ikäluokan vastuuvalmentajana toistaiseksi. Tarkoittaen sitä, että vastaan tässä kohtaa pelaajavalinnoista ja leirityksistä. Teen yhteistyötä luonnollisesti keskusvalmentajien kanssa.

Maajoukkueikäryhmän polku alkaa katsastuksilla, joita tehdään talven ja kevään mittaan. Tässä kohtaa emme tule leirittämään pelkästään 05-poikia vaan otamme 06-poika mukaan leirityksiin. Ainoastaan riparit ovat tietysti ikäluokkakohtaisia. Loppukevään ja kesän aikana mahdollisesti pelaamme joitain harjoitusotteluita ikäluokkana, mutta se riippuu turnauksien ja pelien tarjonnasta.

Lentiksen pelaajapolkuun Suomessa kuuluu nyt ja myös jatkossa mahdollinen valmennuskeskusvaihe. Sama pätee tälle ikäluokalle. Kuortaneen valmennuskeskuksessa on jo useita vuosia ollut 9-luokkalaisia opiskelijoita. Muutaman vuoden ajan keskukseen tulleista 9-luokkalaisista on saatu runko omaan joukkueeseen. Tämä on myös tavoitteena 05-pojille ensi syksystä alkaen. Valmennuskeskus toimii vielä 2,5 vuotta Kuortaneella. Kuortaneen yläkoulussa aloitetaan syksyllä opiskelut ja valmennus sekä asuminen totutusti Kuortaneen urheiluopiston alueella.

Valmennuskeskusvalmentajat hoitavat valmennusta tietysti keskuksessa, mutta minä autan maajoukkueen kanssa. Erillinen infotilaisuus tullaan pitämään valmennuskeskuksesta keväällä. Sinne kutsutaan pelaajien lisäksi tietysti myös vanhemmat. Lisätietoa valmennuskeskuksesta saa jo nyt uudelta valmennuspäälliköltä Tapio Kangasniemeltä. Vielä tarkennus: Hyvin usein keskukseen valitut pelaajat pääsevät maajoukkueisiin, mutta valmennuskeskus ei ole edellytys maajoukkueisiin pääsemiseen. Valmennuskeskusvalmentajat auttavat ikäluokan katsastamisessa ja joukkueen kokoamisessa.

Ikäluokan ensimmäinen EM-karsintaturnaus tullaan pelaamaan vuoden päästä joulu-tammikuussa (2020 joulukuu-2021 tammikuu). Karsinta tapahtuu jälleen NEVZA-maiden kesken (aikataulu tarkentuu sen jälkeen, kun turnausjärjestäjä on selvillä).

Maajoukkueeseen pääseminen on tietysti kova juttu. Täytyy kuitenkin muistaa, että pojat ovat tässä vaiheessa hyvin nuoria. Valinta maajoukkueeseen tai valitsematta jättäminen ei vielä isossa kuvassa tarkoita suuria. Tätä haluan korostaa eteenkin niille pojille, jotka jostain syystä kutsua joukkueeseen ei tule saamaan. Kasvu tapahtuu pojilla eri tahtiin ja myöhään kasvavat saattavat tässä kokea vääryyttä. Yritän katsoa valinnoissa myös kristallipallolla tulevaisuuteen, mutta aina se ei onnistu. Siksi haluan korostaa jokaiselle urheilijalla ja heidän lähipiirilleen pitkäjänteisyyden merkitystä urheilussa. Hyvin (määrä ja laatu) harjoittelevat nousevat väkisinkin jossain vaiheessa esille. Pertti Honkanen avasi kirjoituksessaan hyvin, millaisia pelaajia hän tyttöjen maajoukkueisiin etsii. Samat asiat pätevät pitkälle myös poikiin varsinkin harjoittelutaustan suhteen. Käykääpäs lukemassa täältä.

Seuraava leiri tullaan pitämään jo 16.-19. joulukuuta Kuortaneella. Leiri pidetään yläkoululeirinä. Ei haittaa, vaikka pelaaja on jo osallistunut alueellisiin yläkoululeirityksiin. Joillain luennoilla saattaa olla kertausta, mutta pyrimme aloittamaan homman siten, että myös ne pääsevät rytmiin, jotka eivät yläkoululeirityksissä vielä ole mukana. En kiellä jatkamasta alueellisilla leireillä jatkossakin, mutta pyrimme saman opintomateriaalin käymään myös maajoukkueen yläkoululeireillä läpi. Rasitus (ja kustannus) syistä voi olla järkevää, ettei kaikkiin alueellisiin yläkoululeireihin osallistu. Kannattaa olla minuun yhteydessä, jos mietityttää tuleeko maajoukkueleirille toista kutsua.

Ensi kevään yläkoululeirit lyödään lukkoon pikapuolin. Kesän ohjelmassa on ainakin ripari ja samaan ajankohtaan pidettävä lentiskämppi (3-4 päivää). Muu ohjelma tarkentuu myöhemmin.

Kesän ja syksyn 2020 ohjelma mukautuu hieman sen mukaan, miten 05-pojista saamme muodostettua keskusjoukkuetta Kuortaneelle. Mikäli keskusryhmä 05-pojista muodostuu, tulee 05-06 maajoukkueen ohjelma syksyn osalta mukautumaan keskusjoukkueen pelien mukaan. Pystymme hyödyntämään niitä pelejä maajoukkueen harjoitustapahtumina. Tämä selviää siis hieman myöhemmin.

Käykää täyttämässä alla olevasta linkistä lupa henkilötietojen käsittelyyn, mikäli ette vielä ole sitä tehneet. Tarvitsemme luvan hoitaaksemme maajoukkuetoimintaan liittyviä rutiineja.

Lomake

Näillä ajatuksilla lähdemme jatkamaan.

Lyhyesti minusta
Aapo Rantanen, 37 v. (puoliso ja 4 v. tytär), asuinpaikka Kuortane.
Minä en enää ole töissä lentopalloliitossa. Valmensin valmennuskeskuksessa n. 7 vuotta, mutta nyt toimin valmentajana omien toimieni ohessa. Aloitin juuri myös lännen alueen päävalmentajana, ja tulen jatkamaan naisten maajoukkueen apuvalmentajana ja osana sen staffia. Joitain päällekkäisyyksiä varmasti tulee, mutta onneksi en ole tässäkään asiassa yksin. Viime vuonna valmensin Tallinnassa Selverin miesten pääsarjajoukkuetta, mutta nyt minulla ei ole arkivalmennuksessa joukkuetta.
Minulle voi laittaa viestiä tai soittaa.
Lentis terveisin
Aapo Rantanen