EtusivuBeach volleyKansainvälinen toiminta

Kansainvälinen toiminta

Suomalaiset beach volley -pelaajat ovat osallistuneet säännöllisesti koko 2000-luvun ajan sekä aikuisten että nuorten arvokisoihin.

Emilia ja Erika Nyströmiä voidaan pitää suomalaisen beach volleyn uranuurtajina. Muuramelaiskaksoset toivat 2000-luvun alussa lajin suuren yleisön tietoisuuteen. Nyströmit voittivat alle 20-vuotiaiden Euroopan mestaruuden 2002, alle 23-vuotiaiden EM-kultaa 2004 sekä aikuisten EM-pronssia 2010. MM-kisoista irtosi vuonna 2013 komeasti yhdeksäs sija. Nyströmien 15 vuotta kestänyt pitkä ja ansiokas kansainvälinen ura päättyyi syksyllä 2015. "Nysset" pelasivat urallaan yhdessä ennätykselliset 157 FIVB:n eli Kansainvälisen Lentopalloliiton alaista turnausta. Kaksikko osoitti, että kovalla työllä, intohimolla ja lajirakkaudella voi Suomestakin nousta beach volleyssa maailman huipulle.

Tavoitteena Tokion olympiakisat 2020

Taru Lahti-Liukkonen ja Anniina Parkkinen sekä Riikka Lehtonen ja Niina Ahtiainen ovat pelanneet nousujohteisesti jo useamman kauden ajan. Rion olympiapaikkaa Suomi ei avain saavuttanut, mutta Lehtosen ja Lahti-Liukkosen vuoden 2017 MM-kisojen yhdeksäs sekä Lahti-Liukkosen ja Parkkisen EM-kisojen viides sija osoittavat, että selvityminen Tokion olympialaisiin 2020 on ennemminkin realistinen tavoite kuin kaukainen haave.

Myös miesten beach volley on kovassa nousussa. Tästä on hyvänä esimerkkinä Jyrki Nurmisen ja Pekka Piipon selviytyminen aikuisten EM-kisoihin vuonna 2017. Jatkossa Nurminen hakee kansainvälistä menestystä yhdessä Santeri Sirenin kanssa.

Nuorilla tukku arvokisamitaleita

Nyströmien mitalien lisäksi Anssi Hakala ja Pekka Seppänen ottivat hopeaa alle 23-vuotiaiden EM-kisoissa 2005.

Ida Sinisalo ja Niina Ahtiainen (kuvassa) saavuttivat pronssia alle 18-vuotiaiden EM-kisoissa 2014 ja hopeaa alle 20-vuotiaiden EM-kisoissa 2015.

Kautta aikojen paras nuorten MM-sijoitus on Taru Lahden ja Anniina Parkkisen neljäs sija vuoden 2014 U23-kisoista.

2014 Kiinan Nanjingissa pidetyissä Nuorten olympialaisissa Santeri Siren ja Miro Määttänen sijoittuivat niin ikään neljänneksi.

Suomalaisparien arvokisasijoitukset löytyvät Faktapankista.

Suomen FIVB- ja CEV-turnausisännyydet
  • 2005-06 CityBeachVolley Turku, FIVB Satellite
  • 2007-12 Ahvenanmaa, FIVB Open
  • 2014 NEVZA Jyväskylä
  • 2015 NEVZA Kisakallio
  • 2016 NEVZA Kuopio ja CEV Satellite Kisakallio

Faktapankki on lajitiedon aarreaitta

Näiden nettisivujen Faktapankista löydät huikean määrän tietoa lentopallosta ja beach volleysta. Käy katsomassa!