Lännen Aikuisten sarjat, kausi 2021-2022

1.   SÄÄNNÖT JA MÄÄRÄYKSET

Länsi-Suomen aikuisten lentopallosarjoissa noudatetaan lentopallon uusiutuneita sääntöja, Suomen Lentopalloliiton kilpailusääntöjä ja sarjamääräyksiä sekä näitä alueellisia sarjamääräyksien lisäyksiä.

2.    SARJAT, SARJAJÄRJESTELMÄ, PELITAVAT

Aluesarja, miehet ja naiset
pelataan alueella yhtenä kokonaisuutena, maantieteellisinä (maakunnissa) alkulohkoina

Kaikissa sarjoissa järjestetään alueelliset lopputurnaukset (sijat 1-8), johon joukkueiden osallistumisoikeus määräytyy alkulohkojen osallistujamäärien mukaan.

Alkulohkoista riippuen ottelut pelataan kahden voittoerän, kolmen voittoerän tai kolmen erän peleinä ja ottelut pelataan joko yksittäisinä peleinä tai 3 joukkueen turnauksina.

3.   PELAAJAMÄÄRÄT, PELIOIKEUDET

Liiton/liigan M2, M1, ML ja N2, N1, NL sarjoissa pelaavat aikuiset pelaajat eivät voi pelata alueen aikuisten sarjoissa.

Liiton aikuisten M2 ja N2 sarjoissa pelaavat A-C-nuoret voivat pelata alueen aikuisten alue- tai paikallissarjoissa oman seuransa yhdessä joukkueessa. Mikäli seurassa ei ole alueen sarjoissa joukkuetta voi em. nuori pelata toisen seuran yhdessä joukkueessa (kaksoisedustus).

4.   VAIHTO-OIKEUDET, LOUKKAANTUMINEN

Mikäli joukkueella on käytössä 7 pelaajaa, joista yksi on kirjattu erään liberoksi ja kenttäpelaaja loukkaantuu, niin libero-pelaaja voi tarvittaessa korvata loukkaantuneen kenttäpelaajan TAI joukkue voi jatkaa pelaamista 5:llä pelaajalla mutta silloin liberon käyttö ei ole sallittua, eikä libero voi siirtyä vaihtopelaajaksi.

Mikäli joukkue tulee vajaaksi, esim. loukkaantumisen kautta, voi joukkue jatkaa pelaamista vajaalla mutta loukkaantunut pelaaja ei voi tulla takaisin peliin kesken erän.

Jos joukkue ei saa pakottavista syistä täyttä joukkuetta, voi pelin aloittaa vajaalla. Kesken erän pelaajamäärää ei voi kasvattaa. Minimipelaajamäärä, loukkaantumisten tms. vuoksi on neljä (4) pelaajaa.

Joukkueella on oltava vähintään 7 pelaaja (pl. libero), jotta voi suorittaa pelaajavaihtoja.

5.    LIBERON KÄYTTÖ

Joukkueessa on oltava vähintään 7 pelaajaa, jotta joukkue voi käyttää liberoa.
Libero on ottelussa eräkohtainen (vrt. Masters-sarjat).

6.    PELIPASSIT

Aluesarja miehet ja naiset; Aikuisten kuntopassi tai nuorten kilpapassi.

7.    TUOMAROINTI JA KORVAUKSET

Otteluissa on käytettävä tuomarikortillista tuomaria (15 vuotta täyttänyttä nuorisotuomaria tai aikuistuomaria).

Tuomarikorvaukset

Aluesarja, miehet
  3 voittoerän ottelut 37 €/ottelu
  3 erän ottelut,  34 €/ottelu
  2 voittoerän ottelu  30 €/ottelu

Aluesarja, naiset
  3 voittoerän ottelu 33 €/ottelu
  3 erän ottelut  30 €/ottelu
  2 voittoerän ottelu  27 €/ottelu

Miesten ja naisten aluesarjan otteluissa, turnauksen järjestäjän tai yksittäisen ottelun järjestäjän tulee järjestää otteluun rajatuomarit (2 henkilöä/ottelu).
Mikäli rajatuomareita ei ole, tuomarilla on oikeus 20 €/ottelu lisäkorvaukseen.

Mikäli tuomari ja järjestävä seura eivät keskenään sovi toisin, tuomarikorvaukset maksetaan tuomarin ilmoittamalle pankkitilille ottelun jälkeen, viimeistään saman kuukauden lopussa tai mikäli ottelu pelataan kuun loppupuolella, mahdollisimman pian, seuraavan kuukauden aikana. Järjestävä seura on velvollinen ilmoittamaan maksusuorituksen tulorekisteriin verohallinnon antamien ohjeiden mukaan.

8.    TULOSPALVELU JA TULOSTEN LÄHETYS

Aikuisten otteluohjelmat ja tulokset ovat nähtävissä Lentopalloliiton Torneopal-tulospalvelusta.

Aluesarjoissa käytetään sähköistä pöytäkirjaa.

Joukkueiden on poimittava/listattava hyvissä ajoin ennen peliä pelaajansa sähköisen pöytäkirjan pelaajaluetteloon tulospalvelussa, josta tuomari tarkastaa pelipassit aina ennen ottelua.

Mikäli joukkue on syystä tai toisesta ei voi ottaa käyttöön sähköistä pöytäkirjaa, voidaan "pakottavista syistä" käyttää paperista pöytäkirjaa, tulokset tallennetaan tulospalveluun erillisen ja entisen ohjeen mukaan.

Ottelun jälkeen paperinen pöytäkirja valokuvataan ja se lähetetään välittömästi ottelun jälkeen, tuloksen ilmoittamisen yhteydessä Lentopalloliiton tulospalveluun.

Päätuomari vastaa kotijoukkueen/turnauksen järjestäjän kanssa tulosten ilmoittamisesta ja paperisen pöytäkirjakuvan lähetyksestä.

Kotijoukkueen/turnauksen järjestäjän tulee säilyttää paperiset pöytäkirjat kauden loppuun asti mahdollisia lisätarkistuksia varten.

9.    ILMOITUS TURNAUKSESTA/OTTELUSTA, PELIEN MAHDOLLINEN SIIIRTO/LUOVUTUS

Turnauksiin on ohjelmassa merkitty peliaikaa yleensä 1-2 viikkoa tai yksittäisissä peleissä jopa useita viikkoa/kuukausia

Kotijoukkue/turnauksen järjestäjä määrää peliajan ja sen on ilmoitettava sähköpostilla ottelusta/turnauksesta vierasjoukkueelle (-ille), nimetylle tuomarille ja sarjanhoitajalle sekä laitettava peliaika tulospalveluun vähintään kolme (3) viikkoa ennen turnausta/ottelua.

Mikäli ottelua/turnausta EI voida pelata sille määrättynä aikana, siirrosta on HETI ilmoitettava otteluun nimetylle tuomarille, vastustajalle (-ille) ja sarjanhoitajalle ja tuomarinimeäjälle. Kotijoukkue/turnauksen järjestäjä tarjoaa kerran uutta peliajankohtaa mutta mikäli sekään ei sovi, eikä joukkue pysty kohdassa 3 mainituilla ehdoillakaan osallistumaan otteluun/turnaukseen, merkitään ottelu/ottelut siinä turnauksessa luovutetuiksi lohkon pelitavan mukaisesti (0-2 tai 0-3) mutta joukkue voi jatkaa normaalisti sarjassa.

HUOMIOI KUITENKIN SEURAAVAA:
Jos joukkueelta tulee peruutus vasta 1-10 pv ennen turnausta, peruva joukkue joutuu korvaamaan järjestävälle seuralle salin vuokrasta tms. peruuntumisesta mahdollisesti aiheutuvat kulut.

Ole aktiivinen, kun olet saanut sarjaohjelman, ilmoita heti sähköpostitse otteluiden sopimattomista ajankohdasta järjestävälle seuralle, sarjanhoitajalle ja tuomarinimeäjälle.

Jos joukkueessa pelaa A-C nuoria, jotka pelaavat myös liiton SM-sarjaa, huomioikaa em. sarjojen ohjelmat/turnauspäivät ja ilmoittakaa lohkonne muille joukkueille asiasta heti sarjan alussa.

10.   AIKATAULUT

Turnaukset/ottelut on pyrittävä pelaamaan ohjelmaan merkityllä ajalla. Syyskierrokselle merkityt pelit tulee olla pelattuna vuoden 2021 loppuun mennessä.
Kevätkierrokselle merkityt ottelut tulee olla pelattuna em. sarjojen otteluohjelmaan merkittyyn alkusarjan viimeiseen ajankohtaan mennessä.

Länsi-Suomen aluejaosto

kilpailuvastaava