EtusivuPelaamaanTaitomerkitTaitomerkkiradan suunnittelu ja toteutus

Taitomerkki-radan suunnittelu ja rakentaminen

Suomen Lentopalloliitto on tuottanut Taitomerkki-kansiot kehittämään mini-ikäisten turnaustapahtumia. Samalla toivoimme sen auttavan ohjaajia ja valmentajia monipuolistamaan harjoituksia ja tukemaan lasten laaja-alaista motorista kehittymistä. Kussakin Taitomerkki-kansiossa on noin 40 erilaista taitotemppua, joista saa rakennettua toiminnallisen, hauskan ja monipuolisen liikuntaradan.

Välinekartoitus

Taitomerkki-radan suunnittelu lähtee siitä, että Temppuratavastaava tekee kartoituksen mitä Taitomerkki-temppujen tekemisessä vaadittuja välineitä heillä on hallussaan. Seura voi toimia useammilla eri saleilla, joten kartoitus on hyvä tehdä eri toimintapaikkojen mukaan ja siinä kannattaa huomioida salin kiinteät välineet (puolapuut, renkaat, jne) sekä irtaimet välineet (penkit, pallot, vanteet, jne). lopusta löydät tarkistuslistan niistä välineistä mitä Taitomerkki 1-kansion tempuissa tarvitaan.

Pohjapiirustus

Seuraava vaihe huolellisessa suunnittelussa on tehdä pohjapiirustus käytössä olevasta tilasta. Pohjapiirustukseen merkitään liikuntatilan kiinteät kalusteet, mahdolliset kiinteät haitat, sekä tasot joita rataa tehdessä voisi hyödyntää (esim. näyttämöt).

Erilaiset ratavaihtoehdot

Temppurata voidaan toteuttaa usealla eri tavalla. Kaksi yleisintä Temppuratavaihtoehtoa on Kiertävä Non-Stop rata ja Toimintapiste patterit.

Kiertävä Non-Stop rata
Tässä temppuratavaihtoehdossa salin pohjapiirustukseen voitaisiin piirtää yksi pitkä viiva, jonka päät lopuksi yhtyvät. Taitomerkki-temput sijoitellaan viivalle, ja radalla kierretään koko ajan ilman pysähdyksiä. Jos jokin temppupaikka kerää jonoa, voi sen vierelle suunnitella toisen ”nopeamman” tempun, jonka tekemällä ruuhkapaikan voi ohittaa. Seuraavalla tai sitä seuraavalla kierroksella paikan ohittanut lapsi voi suorittaa ns. ”hitaamman” tempun. Tärkeintä olisi, ettei temppuradalla tarvitse jonottaa eikä odottaa liikaa.

Esimerkki kiertävästä Non-Stop radasta

Toimintapisterata
Tässä temppuratavaihtoehdossa saliin suunnitellaan useampi (3-5) toimintapiste, jotka koostuvat eri Taitomerkki-temuista. Lapset jaetaan pienempiin ryhmiin, joita tulee olla yhtä monta kuin toimintapisteitäkin. Pienryhmä temppuilevat kussakintoimintapisteessä tietyn ajan (3-5 min). Temppuratavastaavan merkistä pienryhmät vaihtava toimintapistettä. Jokaisen pienryhmän tulee päästä kaikille toimintapisteille.

Esimerkki toimintapiste radasta

Temppujen valinta

Hyvä temppurata on sellainen, missä on riittävästi tekemistä ja mahdollisimman vähän jonottamista ja odottamista. Tästä syystä temppujen valintaan kannattaa syventyä. Osa tempuista vie luontaisesti eteen päin (esim. sivulaukat, takaperin juoksu, kuperkeikka). Osa tempuista taas pysäyttää etenemisen, jolloin kyseiselle suorituspaikalle voi muodostua ruuhkaa (esim. tuulimyllyt, hyppynaru, turmariipunta). Non-stpo -radalla tällaisten pysäyttävien temppujen viereen kannattaa laittaa temppu, jolla voi ohittaa ko. paikan, ellei suorituspaikalle saada sitten niin suurta tilaa/ montaa välinettä, että useampi lapsi pystyy suorittamaan tempun samanaikaisesti. Toimintapisteradalla kannattaa pysäyttävät temput laittaa samaan toimintapisteeseen, joloin samalla toimintapisteellä olevat lapset aloittavat eri tempuista ja kaikille on koko ajan tekemistä. Muistakaa myös laittaa tarpeeksi paljon temppuja, jotta tekemistä riittää kaikille!

Lentopalloliitto on tehnyt suositukset siitä, mitä temppuja tulisi olla esillä kussakin F-junioreiden turnaustapahtumassa. Jos seurat pystyvät noudattamaan annettua järjestystä, varmistutaan, että kaikki temput ovat esillä turnaustapahtumissa ainakin kerran. Annettujen temppujen lisäksi seura saa laittaa radalle muitakin temppuja, joko Taitomerkki-kansiosta tai itse keksimiään temppuja.

Turnaustapahtuma 1

Vaaka  40
Takaperin juoksu 7

Rakentaminen ja purkaminen

Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Kun rata on suunniteltu paperille, ei ole homma eikä mikään enää laittaa tarvittavia välineitä paikalleen. Jos teet homman yksin, varaa siihen riittävästi aikaa (n. 1h). Voit myös hyödyntää lapsien tarmoa, energiaa ja yhteistyökykyjä radan rakentamisessa. Temppuratavastaavana kerot mitä välineitä viedään mihinkin osaan salia, ja mitä niistä rakennetaan. Tätä työtä helpottaa kun käyt viemässä Taitomerkki-kortit jo valmiiksi niille paikoille, mihin ko. temppupiste tulee. Lopuksi kierrät vielä itse radan, ja varmistat että jokaisessa suorituspaikassa on riittävä määrä oikeita välineitä.

Myös radan purkamisessa voit käyttää hyväksi lasten apua. Yhteistyöllä sali tyhjenee hetkessä. Temppuradan siivoamisesta voi tehdä myös pienen kisan, jossa vasta temppuratavastaavan merkistä saa lähteä hakemaan jotain tiettyjä välineitä. Temppurata vastaava laskee sekunteja tai tarkkailee mikä ryhmä tai kuka henkilö on hoitanut tehtävänsä ensimmäisenä.

Muistakaa huolehtia että temppuradan välineet viedään paikoilleen siistiin järjestykseen. välinevarastot eivät ole leikkipaikkoja, ja kaikkien salin käyttäjien on helpompi toimia kun välineet ovat siistissä järjestyksessä oikeilla paikoilla.