EtusivuKoronalinjauksetLinjaukset 27.1.2021

Lentopalloliiton sarjatoimintaan lisärajoituksia

Tässä päivitetty tilanne koronarajoitusten vaikutuksista Lentopalloliiton alaiseen toimintaa. Viimeisin päivitys tehty junioripelien suhteen maanantaina 8.2.2021

Sairaanhoitopiirien viimeisen päivitetyn tilanteen voitte tarkistaa THL:n alla olevasta linkistä:

Olympiakomitean linjaukset aikuisten harrastustoiminnasta, aikuisten kilpa- ja huippu-urheilusta sekä lasten ja nuoren toiminnasta 27.1.2021

Mestaruusliiga
Mestaruusliiga jatkuu sarjaohjelman mukaisesti viranomaisohjeita noudattaen.

Miesten 1-sarja
Runkosarja jatkuu otteluohjelman mukaisesti 28.3 saakka
Puolivälierät 4.4, 10.4 ja tarvittaessa 11.4
Välierät pelataan 18.4, 24.4 ja tarvittaessa 25.4.
Finaalit pelataan 2.5, 8.5 ja tarvittaessa 9.5

Naisten 1-sarja
Naisten 1-sarjan osalta A-ikäisten finaaliviikonloppu (24.-25.4) pidetään taukoa, jonka takia puolivälierät pelataan vain yhtenä otteluna
Pudotuspelien rytmi on seuraava:
Puolivälierävaihe pelataan yhtenä otteluna 2.-5.4
Välierät pelataan 10.4, 17.4 ja tarvittaessa 18.4.
Finaalit pelataan 2.5, 8.5 ja tarvittaessa 9.5

Naisten ylempi 2-sarja

Naisten 2-sarjan ylemmät jatkosarjat jatkuvat paikkakuntakohtaisten rajoitusten puitteissa, heti kun pelaaminen on mahdollista.
Ylempää jatkosarjaa voidaan pelata 11.4 saakka.
Toukokuun aikana pelataan pudotuspelit joko turnausmuotoisina tai kutistetuin ottelumäärin
(1 ottelu/vaihe).
Tästä laitetaan joukkueille kyselyt maaliskuun.

Kotiotteluiden päivittäminen voidaan hoitaa omatoimisesti tulospalveluun, mutta niistä tulee aina tiedottaa sähköpostitse vastustajaa ja liiton toimistoa. Haluttaessa ottelut voidaan myös päivittää liiton kilpailutoimiston kautta lähettämällä tarvittavat tiedot sähköpostiin jari.lankinen (at) lentopalloliitto.fi.
Kilpailuryhmän aiemmin tekemän päätöksen mukaan, joukkueet voivat luovuttaa otteluita koronatilanteen niin vaatiessa ilman mitään sanktioita. Mahdollisista luovutuksista tulee aina erikseen ilmoittaa kilpailutoimistoon.

Naisten alempi 2-sarja
Naisten 2-sarjan alemmat noususarjat jatkuvat paikkakuntakohtaisen rajoitusten puitteissa, heti kun pelaaminen on mahdollista.
Noususarjoja on mahdollisuus pelata 23.5 saakka.
Kotiotteluiden päivittäminen voidaan hoitaa omatoimisesti, mutta niistä tulee aina tiedottaa sähköpostitse vastustajaa ja liiton toimistoa. Haluttaessa ottelut voidaan myös päivittää liiton kilpailutoimiston kautta lähettämällä tarvittavat tiedot sähköpostiin jari.lankinen (at) lentopalloliitto.fi.
Kilpailuryhmän aiemmin tekemän päätöksen mukaan, joukkueet voivat luovuttaa otteluita Koronatilanteen niin vaatiessa ilman mitään sanktioita. Mahdollisista luovutuksista tulee aina erikseen ilmoittaa kilpailutoimistoon.

Miesten 2-sarja
Miesten 2-sarjan runkosarjat jatkuvat paikkakuntakohtaisten rajoitusten mukaisesti 28.3 saakka
Huhtikuussa siirrytään pudotuspeleihin, joiden pelitapa päätetään maaliskuun alussa Kilpailuryhmän seuraavassa kokouksessa.
Vaihtoehtoina turnaustyyppinen pelaaminen tai vähennetty pudotuspelimäärä. Tästä pyydetään maaliskuun aikana joukkueilta mielipiteet.
Kotiotteluiden päivittäminen voidaan hoitaa omatoimisesti, mutta niistä tulee aina tiedottaa sähköpostitse vastustajaa ja liiton toimistoa. Haluttaessa ottelut voidaan myös päivittää liiton kilpailutoimiston kautta lähettämällä tarvittavat tiedot sähköpostiin jari.lankinen ( at) lentopalloliitto.fi.

A-C juniorit

Kilpailuryhmä päätti keskeyttää A-C-ikäisten valtakunnallisen poolipelaamisen aina maaliskuun 20.päivään saakka. Päätös perustuu tämän hetkisen harjoittelu- ja kilpailurajoitusten merkittävään eriarvoisuuteen valtakunnan tasolla. Seurojen harjoittelumahdollisuudet vaihtelevat suuresti tällä hetkellä, joten kilpailuryhmä katsoi viisaammaksi keskeyttää kilpailutoiminnan ja samalla siirtää lopputurnaukset toukokuulle. Käytännössä tämä tarkoittaa yhden poolivaiheen poisjäämistä.

Tästä poikkeuksena on A-nuorten 3.poolivaiheen (23.1) pelaamatta jääneet turnaukset, joita joukkueet voivat mahdollisuuksien mukaan pelata 27.3 saakka.

Loppukauden aikataulu A-C-ikäisten osalta on seuraava:

C-ikäisten 3. poolivaihe (6.2) siirtyy pelattavaksi 4. poolivaiheen (20.3) paikalle, josta joukkueet jatkavat välieriin (10.4). Finaaliturnaus 22.-23.5
B-ikäisten 3. poolivaihe (13.2) siirtyy pelattavaksi 4. poolivaiheen (27.3) paikalle, josta joukkueet jatkavat välieriin (17.4). Finaaliturnaus 15.-16.5
A-ikäisten puuttuvat 3. poolivaiheen turnaukset pelataan viimeistään 27.3., 4. poolivaihe 3.4., välierät 24.4. ja finaalit 21.-23.5.

x x x

Lajiliiton yhtenä perustehtävänä on tarjota jäsenilleen mahdollisimman hyvät ja kattavat mahdollisuudet harrastaa lajia omalla tasollaan. Tässä Koronatilanteessa näitä mahdollisuuksia pyrimme ylläpitämään siihen saakka, kunnes jokin viranomaismääräys toiminnan estää. Lajiliitto ei pysty määrittelemään terveyteen tai yleiseen turvallisuuteen liittyviä rajoitteita. Ne ovat viranomaisten tehtäviä ja viranomaisten tekemiä määräyksiä lajiliitto sitoutuu noudattamaan. Näissä poikkeusolosuhteissa tulee tiedostaa suositusten ja määräysten ero.