EtusivuValmennus & koulutusValmennuskeskuksetKuortaneBlogi

Tapio Kangasniemi:
Mikä kehittää pelaajaa ja miten sitä mitataan?

Miksi käymme lentistreeneissä? Vastauksia on useita. Joku harjoittelee pysyäkseen hyvässä kunnossa, jonkun tavoitteena siintää kesäkuun Power Cup ja kisadisko, joku on harrastuksessa kavereiden tai vanhempien mukana, joku haluaa pukea joskus päällensä Suomen maajoukkueen pelipaidan. Kaikki ovat yhtä oikeita ja yhtä hyväksyttäviä vastauksia, jos se vastaajasta aidosti siltä tuntuu. Olemme kehittymisen alkulähteillä eli motivaatiossa. Miksi sinä menet seuraaviin lentistreeneihin?

Lentopallo on erittäin spesifi ja monipuolinen laji. Lentopallo vaatii hiottuja taitoja itse lentopallosuorituksissa, mutta myös kykyä liikkua räjähtävästi. Lentopallo on visuaalinen peli, jossa katseen ja pallon lentoradan hahmottamisen taito on avainasemassa. Hyvällä ”pelinnäkijällä” on aina enemmän aikaa liikkua varmistuspalloon tai peipin hakuun. Tämä kaikki tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että hyväksi lentopallon pelaajaksi ei tulla millään muulla tavalla, kuin harjoittelemalla ja pelaamalla lentopalloa. Harjoituksessa täytyy olla toistoja ja toistettavuutta jokaiselle pelaajalle. Pallokontrollin kehittyminen on tärkeää ja lopulta se räjäyttää treenin tason.

Välillä kannattaa miettiä harjoittelemmeko treeneissä enemmän onnistuneita suorituksia vai epäonnistuneita suorituksia? Tämän jälkeen peliväline alkaa liikkua nopeammin ja nopeammin harjoitustaustan kasvaessa. Harjoitusaika salissa on siis kullanarvoista, siellä ne pelaajat tehdään! Kesällä voidaan lomailla neljä kuukautta tai harjoitella suunnitelmallisesti kolme kuukautta ja lomailla yksi kuukausi. Kumpi vaihtoehdoista kehittää pelaajaa enemmän?

Miten kehittymistä sitten mitataan? Kaikki haluavat voittaa ja voittaminen toimii myös mittarina. Voittamisen taakse pitäisi kuitenkin nähdä. Miten loppua kohti kiihtyvä hyökkäysvauhti tehdään suorilla käsillä voimakkaasti tehostaen? Miten vastaanotossa pallon lentorata nähdään mahdollisimman aikaisin, jonka jälkeen kädet viedään alhaalta suorina yhteen ja oikeaan kulmaan pallon taakse? Miten syötetään kovaa ja tarkasti kohteeseen? Miten katse kohdistetaan hyökkääjän käteen, kun halutaan nähdä, koska tulee peippi? Kaikki esimerkkejä päivittäin valmennettavista ja mitattavista asioista, jotka vahvasti ennustavat pelaajan kehittymistä ja joukkueen pärjäämistä itse pelissä.

Video on oiva mittausväline. Se ei valehtele. Erilaisia kuvauslaitteita on jokaisella vähintään yksi taskussa. Treenitilanteessa kehittyneinkään ”valmarin silmä” ei näe kaikkia suorituksia. Näkemällä pelaaja oppii enemmän, kuin pelkästään valmentajaa kuuntelemalla. Liikkeen laatua täytyy joka tapauksessa pystyä arvioimaan ja kehittämään. Tilastot toimivat myös mittareina. Mikä oli pelaajan hyökkäyksen tappoprosentti? Tuliko hyökkäyksessä virheitä ja millaisia ne olivat? Pystymmekö syöttämään yli 85 % syötöistä kenttään? Montako pistettä annamme vastustajalle suorilla virheillä?

Lentopalloliiton valmennuskeskuksessa olemme kaikki samojen tavoitteiden äärellä. Haluamme kehittyä lajissa niin pitkälle kuin mahdollista sekä pelaajat että valmentajat. Nuorten maajoukkue, LML, aikuisten maajoukkue, ammattilaisuus ulkomailla ja takaisin kotiin. Se on monen valmennuskeskusnuoren polku. Ei kuitenkaan kaikkien. Epäonnistuminen asetetuissa tavoitteissa kuuluu ihmiselämään, mutta sen todennäköisyyttä voidaan laadukkaalla toiminnalla pitää mahdollisimman pienenä. Tärkeimmän kehittymisen näkökulman saavutamme kuitenkin lähes aina. On hieno nähdä, miten nuorista tytöistä ja pojista kehittyy vastuuntuntoisia ja itseensä luottavia nuoria aikuisia. Niillä taidoilla kyllä sitten pärjää sekä lentiskentällä että kentän ulkopuolella!