EtusivuValmennus & koulutusValmennuskeskuksetKuortaneBlogi

Sami Heikkiniemi, urheilutoiminnan johtajaTosiasioiden tunnustaminen
on kaiken viisauden alku

Kuortaneen valmennuskeskus on kiinnostava ja monilla on suuri halu tietää lisää sen toiminnasta. Vastataksemme kysyntään, käynnistämme kuukausittaisen blogin ja uutiskirjeen, joka suunnataan keskustoiminnasta kiinnostuneille nuorille, heidän vanhemmilleen, valmentajille ja seuroille. Blogisarjan tavoitteena on avata Kuortaneen arkea ja lisätä läpinäkyvyyttä Lentopalloliiton toimintaan.

Kuortaneen valmennuskeskuksessa tapahtuu maajoukkuenuorten päivittäisvalmennus ja opiskelu, pääosa nuorten maajoukkueiden leireistä ja kesällä aikuisten maajoukkueleiritykset. Kuortaneen harjoitteluolosuhteet ovat erinomaiset, maailman huippua. Yläkoulu, urheilulukio, harjoitusolosuhteet ja asuntola muodostavat kiinteän kokonaisuuden, jossa päivittäiset matka-ajat jäävät jopa kävellen liikkuessa minuutteihin. Voi keskittyä harjoitteluun ja koulunkäyntiin. Kokonaisuus on erinomainen.

Kuortaneesta kuulee seuravalmentajilta ja seurojen taustaihmisiltä paljon näkemyksiä, vähemmän kokemuksia. On totta, että joukkueen lahjakkaimman pojan tai tytön lähtö on menetys seurajoukkueen päivittäiseen valmentautumiseen. Toisaalta ennen kommentointia on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, että olisiko lahjakkaimmalle nuorelle tarjolla omassa seurassa tai lähiseuroissa harjoittelua kaksi kertaa päivässä ammattivalmentajien johdolla kansainvälisesti huippuolosuhteissa yhtä hyvien tai parempien joukkuekavereiden ympäröimänä.

Paljon kuulen myös siitä, miten valmentautuminen on organisoitu Kuortaneelta. Yhdyn osittain tähän kritiikkiin ja epäkohdan korjaamiseksi on tehty toimenpiteitä. Kuortaneelle on rekrytoitu yksi uusi valmentaja. Fysiikkavalmennukseen on satsattu yhdessä urheiluopiston kahden tuntitöitä tekevän fysiikkavalmentajan muodossa ja vuodelle 2018 on tavoitteena yhdessä keihäänheiton kanssa tarjota päätoiminen fysioterapeutti nuorille päivittäin, erityisesti vammoja ennaltaehkäisevästä näkökulmasta.

Apuvalmentajien rekrytointi päivittäiseen lajivalmennukseen kangertelee ja ajoittain vastuuvalmentaja on yksin harjoitettavan ryhmän kanssa. Valmentajien sairastuessa sijaisten haastavan saatavuuden vuoksi harjoittelua suunnitellaan joskus siten, että saadaan treenit pidetyksi, eikä harjoittelun suunnittelu ja toteutus ole täysin urheilijaehdoista. Tämä on asia, joka vaatii minulta eniten ponnisteluja ja innovatiivisia ratkaisuja seuraavien viikkojen aikana. Haluan tässä kiittää julkisesti näiden poikkeustapausten sattuessa valmentajiemme vastuullista yhteistyötä ja joustavuutta. Treenit pidetään pääsääntöisesti hyvällä laatutasolla ja nämä haasteet eivät välity nuorille.

Viimeisenä, eikä vähäisimpänä, viestintää keskustoiminnasta voi parantaa paljon ja tämä blogi olkoot yksi osoitus halusta ja kyvystä tarttua asiaan. Mainitsen myös Facebook --ryhmästä ’Lentopalloliiton Kuortaneen valmennuskeskus’. Vapaaehtoisten (mm. Keijo Tuomela) ja valmentajien toimesta sivulle tulee kuvia ja videoklippejä mielenkiintoisista harjoitteista ja omajoukkueiden peleistä. Liity ryhmään jo tänään!

Menestystä ja intoa harjoitteluun.

Sami Heikkiniemi
Urheilutoiminnan johtaja