EtusivuValmennus & koulutusValmennuskeskuksetKuortaneBlogi

Tuomas Sammelvuo: Aikuisten maajoukkueet näyttävät suuntaa Kuortaneella

Kuortaneella ilta alkaa olla käsillä ja on aika hiukan kasata ajatuksia harjoituspäivästä ja tätä kirjoitettaessa on hyvä antaa ajatusten lentää hiukan laajemminkin ja purkaa niitä tähän blogiin.

Olemme erittäin iloisia, että meillä on aivan huippuolosuhteilla varustettu valmennuskeskus Kuortaneella. Kehitettävää on silti koko ajan ja näin pitääkin olla. Pyrkimys tulee olla koko ajan parempaan arjen laatuun ja paikalleen ei voi jäädä. Pelaajatkin ovat aina onnellisimmillaan, kun tuntevat kehittyvänsä ja kehittyä haluamme myös valmennuskeskuksena.

Miesten ja naisten maajoukkueet ovat joka vuosi toukokuusta syyskuuhun paljon leireillä täällä järven rannalla. Uskon, että jo aikuisten maajoukkueiden läsnäolo yhdessä on hieno asia. Pääsemme vaihtamaan kuulumisia, sparraamaan toisiamme ja pelaajat vaihtavat kokemuksia ja ajatuksia. Tilanne on hyvin selkeä Win-Win. Lisäksi nuorten maajoukkueet ja Kuortaneella valmennuskeskuksessa harjoittelevat ja opiskelevat pääsevät näkemään seniorimaajoukkueiden treenejä ja usein myös mukaan harjoituksiin. Se voi olla usealle jopa omaa uraa ajatellen käänteentekevä kokemus. Motivaatio ja innostus kasvavat valtavasti, kun huomaa, että ”pärjäsin mukana ihan kivasti, pelaajat ja valmentajat ottivat hienosti vastaan ja auttoivat minua. Minähän teen töitä siihen malliin, että olen tulevaisuudessa joukkueen jäsen”.

On ollut kiva katsoa, kuinka nuorien pelaajien silmät loistavat, kun pääsevät kerraksi tai pariksi miesten tai naisten maajoukkueen treeneihin. Ja aikuisten maajoukkueiden onkin oltava todella hyvä esimerkki oikeanlaisesta kulttuurista ja ilmapiiristä nuorille. Muistan itse edelleen, kun 17-vuotiaana pääsin mukaan miesten maajoukkueeseen, sain Suomi-verkkarit päälle, kotimaan lipun rintaan ja mikä tärkeintä, televisiosta siihen asti näkemäni pelaajat, joita ihailin, tulivat juttelemaan ja auttoivat nuorta pelaajaa pääsemään sisään joukkueeseen. Se tuntui todella hyvältä ja antoi valtavan innon harjoitella entistä enemmän.

Nyt toukokuun aikana miesten maajoukkueen puolalainen fysioterapeutti Pawel Baryla on hoitanut Janne Heikkisen joukkueen pelaajia, miesten fyysisestä valmennuksesta vastaava Claudio Rifelli on auttanut nuorten pelaajien kehon koostumuksen ja erikoispiirteiden selvittämisessä ja antanut ohjeita harjoitteluun, Janne taas itse on myös miesten maajoukkueen apuvalmentaja. Näitä asioita pyritään varmasti myös tiivistämään jatkossa ja luomaan yhä tiiviimpi ja yhtenäisempi toimintakulttuuri. Tämä on myös aikuisten maajoukkueiden selkeä tehtävä Kuortaneen valmennuskeskuksessa. Ohjata ja näyttää suuntaa ja luoda pelitavallista, harjoituksellista ja toiminnallista linjaa. Kun Suomen lippu on rinnassa, on vastuukin iso.

Toivottavasti saamme myös elokuussa järjestettyä muutaman päivän valmentajakoulutuksen täällä, joka hyvin valmisteltuna ja toteutettuna auttaa yhä tiivistämään ja yhdistämään maa- ja seurajoukkueita ja luomaan tunnetta yhtenäisyydestä. Pienellä maalla on etuna se, että yhteistyötä on helpompi tehdä, kuin suurilla mailla. Se on meidän kilpailuvaltti jatkossakin. Pidetään siitä hyvää huolta.

Hyvää kesää!

Köpi