EtusivuValmennus & koulutusValmennuskeskuksetKuortane

Kuortane

Lentopalloilijat ja coachit 2014-2015Kuortane on Lentopalloliiton poikien ja miesten sekä tyttöjen ja naisten valtakunnallinen valmennuskeskus.

Lentopalloliiton poikien valtakunnallinen valmennuskeskus on toiminut Kuortaneen Urheiluopistolla jo syksystä 2000 siirtyen sinne Tampereelta Varalan Urheiluopistolta. Tyttöjen valmennuskeskuksena Kuortane on toiminut elokuusta 2012. Keskuksessa valmennetaan optimiolosuhteissa päätoimisten valmentajien johdolla urheilulukiossa opiskelevia maan parhaita lentopallonuoria ja valmistetaan heitä huippu-urheilukauteen, joka lentopalloilussa ajoittuu selvästi lukio-opiskelujen jälkeiselle ajalle. Keskukseen pääsevät opiskelemaan ainoastaan maan parhaat nuoret, joten eri ikäluokkien maajoukkueiden ulkopuolelta on hyvin vaikea päästä sisään. Tavoitteena on tuottaa uusia pelaajia lyhyemmällä tähtäimellä liigatasolle ja hieman myöhemmin aikuisten maajoukkueisiin.

LähiTapiola on vahvasti mukana lentopallossa junioreista huipulle.Kuortaneen Urheiluopistolla ja Suomen Lentopalloliittolla on kahdeksan vuoden yhteistyösopimus (2012-2020), jolla opistosta tuli maajoukkueiden virallinen valmennuskeskus. Opisto rakensi yhdessä Kuortaneen kunnan kanssa lentopallon erikoishallin, johon sijoitettiin myös lentopalloliiton valmennuskeskuksen toimitilat.

"Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhön lajin kanssa, joka pyrkii tosissaan maailman huipulle. Näen lentopallon lajina, jolla on todellisia mahdollisuuksia selviytyä palloilulajien arvokisoihin, esimerkiksi olympialaisiin", sanoo Kuortaneen huippu-urheilun valmennuskeskuksen johtaja Tapio Korjus.

Tampereella ja Varalan Urheiluopistolla on pitkät perinteet nuorten valmennuskeskustoiminnasta. Sammon keskuslukio on ollut jo vuodesta 1986 kehittämässä urheilulinjaa, jonka toiminta vakinaistettiin 1994.