EtusivuValmennus & koulutusPuolustusvoimien urheilukoulu

Varusmiespalvelus Puolustusvoimien Urheilukoulussa

Urheilukoulu on tarkoitettu motivoituneille lupaaville urheilijoille, miehille ja naisille. Se tarjoaa hyvät harjoitteluolosuhteet sekä riittävän ajan ja valmennuksen nousujohteista harjoittelua varten varusmiespalveluksen ohessa. Urheilukoulu on luonnollinen jatke urheilulukioista, -ammattioppilaitoksista ja -akatemioista valmistuville nuorille.

Valmennus

Urheilukoulussa on valmennukseen varattu aikaa päivittäin 2-8 tuntia (yhteensä noin 12–30 h/vko). Harjoitteluun on lisäksi käytettävissä lähes kaikki illat ja viikonloput (pl. sotaharjoitukset). Urheilukoulu tarjoaa kahdeksan leiriviikkoa valmentautumiseen varuskunnassa tai urheiluopistoilla. Valmennustoiminta toteutetaan koulutettujen sotilasvalmentajien koordinoimana. Pääosassa lajeista osallistuu pääkaupunkiseudun/Vuokatti-Ruka urheiluakatemian järjestämään valmennustoimintaan, myös erilaisilla yhteistyömalleilla lajiliittojen kanssa voidaan valmennusta järjestää. Urheilukouluun valitut suorittavat valmennuskurssin palveluksensa aikana. Urheilukoulun oma fysioterapeutti tekee urheilijoille lihastasapainokartoituksen palveluksen aikana, lisäksi hän on urheilijoiden käytettävissä vammojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä palveluksen aikana.

Muita tietoja

Urheilijat palvelevat Urheilukoulussa joko 165 vrk tai 347 vrk. Lentopalloilijoiden palveluspaikka on Kaartin jääkärirykmentti Helsingissä. Heidät koulutetaan miehistötehtäviin ja aliupseereiksi. Aliupseerikurssilla parhaiten menestyneet saavat reserviupseerikoulutuksen. Myös reserviupseerikurssi pidetään Urheilukoulussa (Santahamina) ja urheilijat voivat kurssin aikana harjoitella säännöllisesti

Hakeutuminen

Hakijoiden tulee edustaa ikäluokkansa kansallista tai kansainvälistä huippua. Valinnat suoritetaan lajin asiantuntijalausuntojen sekä psykologisten ja fyysisten testien tulosten perusteella. Urheilukouluun voi hakea myös hierojan ammattitutkinnon suorittaneet varusmiesikäiset henkilöt.

Hakuaika Urheilukouluun on vuosittain 1. tammikuuta mennessä.

Erillisiä hakulomakkeita erikoisjoukkoihin saa aluetoimistoista ja Urheilukoululta (http://varusmies.fi/erikoisjoukot/urheilukoulu).

Saapumiserä III/17, Lentopallo (8)

Ovaska Patrik Rasmus, Vantaan Ducks
Siirilä Tuomas, Liiga-Riento
Määttänen Miro Matias, Vantaan Ducks
Lahti Teemu Ilari, Kokkolan Tiikerit
Rissanen Atte Antero, Liiga-Riento
Marttila Janne Antti, Raision Loimu
Jylhä Jesper Joonas, Vammalan lentopallo
Luostarinen Kasimir Valtteri, Rantaperkiön Isku

Urheilukoulun lajivalmentajana toimii Jouko Lindberg.