EtusivuValmennus & koulutusKoulutuksetIII-Taso

III-Taso

III-Tason valmentajakoulutus (Huippuvalmentajakoulutus)

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu vanhempien junioreiden valmentajille (A-nuoret, 17-vuotiaat ja vanhemmat), yläsarjavalmentajille, II-tason suorittaneille ja liikunnallisen koulutuksen omaaville valmentajille! Lisäksi yläsarjatason pelaajakokemusta omaavat valmentajaksi siirtyvät voivat hakea tähän koulutukseen. Koulutuksessa käsitellään eri osa-alueita huippu-urheilun näkökulmasta, joten aikaisempi koulutus on välttämätöntä. Myös tarpeeksi systemaattisesti harjoittelevan joukkueen valmentaminen helpottaa koulutuksen sisäistämistä.

Tavoite ja sisältö

III-Tason valmentajakoulutuksen tavoitteena on, että valmentaja hallitsee huippu -urheilun näkökulmasta urheilijan yksilöllisen kehittämisen osana joukkuetta. Lisäksi valmentaja hallitsee joukkueen rakentamisen sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen huipputuloksen saavuttamisessa. Tavoitteena on myös syventää valmentajan osaamista harjoittelun ja pelaamisen suunnittelussa, toteutuksessa ja analysoinnissa käyttäen eri apuvälineitä (mm. videointi, tilastointi).

Toteutus

Koulutus järjestetään 2-3 vuoden välein (uusi aloittava ryhmä 13-15 valmentajaa). Koulutus koostuu kuudesta lähijaksoista (5 x 3pv pe-su ja kv jakso) ja näiden välillä suoritettavista etätehtävistä. Koulutus kestää vuoden ja sen aikana eri osa-alueilta annetaan etätehtäviä kokeiltaviksi oman joukkueen kanssa, joten on hyvä tietää hyvissä ajoin, minkä joukkueen valmentajana tulet toimimaan tulevalla kaudella.

Lähijaksoilla on mukana myös demoryhmiä.

Koulutuskokonaisuus käsittää 250 tuntia, josta 175 tuntia lähiopiskelua ja 75 tuntia etäopiskelua:

• Lajivalmennus 85 h
  • Fyysinen valmennus 30 h
  • Psyykkinen valmennus 30 h
  • Valmennuksen tukitoimet 15 h
  • Harjoittelun periaatteet 20 h
  • Valmentajana kehittyminen 70 h

Osallistujilta edellytämme myös Tekniikkakoulun suorittamista sekä III-luokan lentpallotuomarikoulutusta. Mikäli nämä ovat suorittamatta tai koulutukset ovat yli neljä vuotta sitten suoritettuja, tulee ne suorittaa joko ennen koulutusta tai koulutusvuoden aikana. Nämä koulutukset eivät sisälly III-Tason jaksojen hintaan.

Kouluttajat

Kouluttajina toimivat mm. maajoukkueiden päävalmentajat ja vierailevina kouluttajina liigavalmentajia, maajoukkueiden staffeissa työskenteleviä erityisosaajia sekä muita Lentopalloliiton auktorisoimia kouluttajia ja asiantuntijoita.

Hakeminen

Koulutukseen haetaan erillisellä hakulomakkeella. Valinnat koulutukseen tehdään 3.4. mennessä (paikan vahvistaminen/ilmoittautuminen 5.4. mennessä). Koulutus toteutuu, kun ryhmän koko on vähintään 16.

Hinta

III-Tason hinta yhdeltä jaksolta rakentuu koulutuksen hinnasta (195 €) sekä osallistujan itsensä valitseman palvelupaketin pohjalta (täysihoito/puolihoito). Kv-jakson hinta tarkentuu lähtijöiden lukumäärän, lentojen, majoituksen ja ottelulippujen yms. selvittyä.

Varalan Urheiluopiston hinnat/jakso:

• Täysihoito 353,00 €
    • Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenhinta 333,50 €
      • koulutus, tilat, majoitus, 2 x aamiainen, 2 x päivällinen, 2 x lounas, 1 x iltapala, 1 x kahvi
  • Puolihoito/päiväkävijä 321,40 €
    • Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenhinta 301,90 €
      • koulutus, tilat, 2 x päivällinen, 2 x lounas, 1 x iltapala, 1 x kahvi
Poikkeukset hinnoittelussa

Mahdolliset poikkeavuudet koulutusten hinnoissa johtuvat useista eri tekijöistä, kuten:

• toteutustavasta (esim. Kv-jakso)
  • toteutuspaikasta (eri urheiluopistot, ulkomaat)
  • majoitus- ja tilapalveluita tarjoavien tahojen hinnoittelut (hotellit, kuntien ja kaupunkien tilapalvelut)
  • urheiluopistojen itsenäisestä hinnoittelupolitiikasta

Suomen Lentopallovalmentaja -kerhon jäsenille 10 % alennus lasketaan vain koulutuksen (195 €) -hinnasta.