EtusivuValmennus & koulutusKoulutuksetIII-Taso

III-Taso

III-Tason valmentajakoulutus (Huippuvalmentajakoulutus)
Tavoite ja sisältö

III-Tason valmentajakoulutuksen tavoitteena on, että valmentaja hallitsee huippu -urheilun näkökulmasta urheilijan yksilöllisen kehittämisen osana joukkuetta. Lisäksi valmentaja hallitsee joukkueen rakentamisen sekä moniammatillisen yhteistyön merkityksen huipputuloksen saavuttamisessa. Tavoitteena on myös syventää valmentajan osaamista harjoittelun ja pelaamisen suunnittelussa, toteutuksessa ja analysoinnissa käyttäen eri apuvälineitä (mm. videointi, tilastointi).

Toteutus

Koulutus järjestetään 2-3 vuoden välein (uusi aloittava ryhmä 13-15 valmentajaa). Koulutus koostuu kuudesta lähijaksoista (5 x 3pv pe-su ja kv jakso) ja näiden välillä suoritettavista etätehtävistä. Koulutus kestää vuoden ja sen aikana eri osa-alueilta annetaan etätehtäviä kokeiltaviksi oman joukkueen kanssa, joten on hyvä tietää hyvissä ajoin, minkä joukkueen valmentajana tulet toimimaan tulevalla kaudella.

Lähijaksoilla on mukana myös demoryhmiä.

Koulutuskokonaisuus käsittää 250 tuntia, josta 175 tuntia lähiopiskelua ja 75 tuntia etäopiskelua:

• Lajivalmennus 85 h
  • Fyysinen valmennus 30 h
  • Psyykkinen valmennus 30 h
  • Valmennuksen tukitoimet 15 h
  • Harjoittelun periaatteet 20 h
  • Valmentajana kehittyminen 70 h
Kouluttajat

Kouluttajina toimivat mm. maajoukkueiden päävalmentajat Tuomas Sammelvuo, Tapio Kangasniemi, Pertti Honkanen, Aapo Rantanen ja vierailevina kouluttajina liigavalmentajia, maajoukkueiden staffeissa työskenteleviä erityisosaajia sekä muita Lentopalloliiton auktorisoimia kouluttajia ja asiantuntijoita.

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu vanhempien junioreiden valmentajille (A-nuoret, 17-vuotiaat ja vanhemmat), yläsarjavalmentajille, II-tason suorittaneille ja liikunnallisen koulutuksen omaaville valmentajille! Lisäksi yläsarjatason pelaajakokemusta omaavat valmentajaksi siirtyvät voivat hakea tähän koulutukseen. Koulutuksessa käsitellään eri osa-alueita huippu-urheilun näkökulmasta, joten aikaisempi koulutus on välttämätöntä. Myös tarpeeksi systemaattisesti harjoittelevan joukkueen valmentaminen helpottaa koulutuksen sisäistämistä.

Hakeminen

Koulutukseen haetaan erillisellä hakulomakkeella. Valinnat koulutukseen tehdään 1.4. mennessä (paikan vahvistaminen/ilmoittautuminen 8.4. mennessä). Koulutus toteutuu, kun ryhmän koko on vähintään 16.

Hinta

III-Tason hinta yhdeltä jaksolta rakentuu koulutuksen hinnasta (195 €) sekä osallistujan itsensä valitseman palvelupaketin pohjalta (täysihoito/puolihoito). Kv-jakson hinta tarkentuu lähtijöiden lukumäärän, lentojen, majoituksen ja ottelulippujen yms. selvittyä.

Suomen Lentopallovalmentaja -kerhon jäsenille 10 % alennus lasketaan vain koulutuksen (195 €) -hinnasta.

Poikkeukset hinnoittelussa

Mahdolliset poikkeukset hinnoittelussa koskevat kansainvälistä jaksoa sekä jaksoja, jotka toteutetaan muualla kuin Varalan ja Kuortaneen urheiluopistoilla. Poikkeushinnoittelu voi koskea myös Varalaa tilanteessa, joissa Varalan majoituskapasiteetti on täynnä ja joudumme turvautumaan Hotelli Rosendahlin majoitusjärjestelyihin.

Kv-jakson osalta hinta määräytyy toteutustavan ja -paikan mukaan, sillä jakso voidaan toteuttaa myös kotimaassa. Jakson hinnoitteluun vaikuttavia tekijöitä ovat mm. osallistujamäärä, lentolippujen hinta, kuljetukset kohteessa ja kustannustaso kohdemaassa (majoitus ja ruokailut).