EtusivuValmennus & koulutusKoulutuksetII-Taso

II-Taso

II-Tason valmentajakoulutus (Nuorisovalmentajakoulutus)
Tavoite ja sisältö

II-Tason valmentajakoulutuksen tavoitteena on, että valmentaja hallitsee yksittäisen urheilijan kehittämisen osana lentopallojoukkuetta vuoden kestävällä jaksolla (suunnittelu, toteutus, arviointi/seuranta). Lisäksi tavoitteena on, että valmentaja hallitsee vuosi- ja kausisuunnittelun perusteet sekä pystyy tavoitteellisesti ja kokonaisvaltaisesti valmentamaan sekä ohjaamaan omia valmennettaviaan urheilulliseen elämäntapaan. Lisäksi valmentaja pystyy monipuolisesti käyttämään eri valmennuksen osa-alueita lajiharjoittelun, fyysisen harjoittelun ja pelin kehittämiseksi. Koulutus syventää valmennuksen perustietämystä aiemmilta koulutuskokonaisuuksilta ja luo mahdollisuuden soveltaa osaamistaan oman joukkueen valmennuksessa.

Toteutus

Koulutus koostuu neljästä lähijaksoista (4 x 3 pv pe-su) ja näiden välillä suoritettavista etätehtävistä. Koulutus kestää vuoden ja sen aikana eri osa-alueilta annetaan etätehtäviä kokeiltaviksi oman joukkueen kanssa, joten on hyvä tietää hyvissä ajoin, minkä joukkueen valmentajana tulet toimimaan tulevalla kaudella

Koulutuskokonaisuus käsittää 150 tuntia, josta 100 tuntia lähiopiskelua ja 50 tuntia etäopiskelua:

• Lajivalmennus 50 h
  • Fyysinen valmennus 30 h
  • Psyykkinen valmennus 15 h
  • Valmennuksen tukitoimet 20 h
  • Harjoittelun periaatteet 15 h
  • Valmentajana kehittyminen 20 h

Koulutukseen hyväksytyt sitoutuvat osallistumaan lähialueella toteutettaviin III-luokan tuomarikoulutukseen II-Tason koulutuksen aikana tai ennen II-Tason koulutusta. Tuomarikoulutus ei varsinaisesti kuulu II-Tason koulutusohjelmaan eikä se sisälly II-Tason koulutuksen hintaan. Perusteluina tälle vaatimukselle on se, että valmentajalla tulee olla sääntötuntemus. Tutustu tuomarikoulutukseen.

Kouluttajat

Pertti Honkanen, Heikki Kosonen ja muut Lentopalloliiton auktorisoimat kouluttajat ja asiantuntijat.

Kohderyhmä

II-tason valmentajakoulutus on suunnattu nuorten ja nuorten aikuisten valmentajille (12-18-vuotiaiden / D-A-junioreiden / 6 lk.-toinen aste), joilta löytyy jo aikaisempaa kokemusta valmentamisesta. Myös aikaisempi koulutus (I-taso ja/tai muu koulutus) on eduksi lähdettäessä syventämään ajatuksia valmentamisesta. Lisäksi suositellaan tekniikkakoulun suorittamista, jolla päivitetään perustaitojen opettaminen.

Demoryhmä

Koulutuksissa hyödynnämme demourheilijoita, joiden avulla on tarkoitus osoittaa/nostaa esiin yksilöiden valmiudet, harjoitusmallit, haasteet ja ratkaisut niihin.

Hinta

Koulutuksen hinta rakentuu itse koulutuksesta (195 eur) ja osallistujan valitsemista palvelukokonaisuudesta (täysi-/puolihoito). Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenhinta on 175,50 eur (-10 %).

Varalan Urheiluopistolla toteutettavien koulutusten hinnat.

• Täysihoitona  353 eur euroa/jakso/hlö. Kokonaishinta (4 jaksoa) 1412 eur
    • sis. koulutus, tilat, materiaali, ohjelmaan merkityt tarjoilut sekä todistuksen
    • majoitus sekä ruokailut:
      • perjantaina päivällinen ja iltapala
      • lauantaina aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala
      • sunnuntaina aamiainen ja lounas
  • Täysihoito/Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenhinta 333,50 eur/jakso/hlö. Kokonaishinta 1334 eur (etu 78 eur)
  • Puolihoito ilman majoitusta (ns. päiväkävijä) 321,40 eur/jakso/hlö. Kokonaishinta 1285,60 eur
    • sis. koulutuksen, tilat, materiaalit, ohjelmaan merkityt tarjoilut sekä todistuksen
    • ruokailut
      • perjantaina päivällinen
      • lauantaina lounas, päivällinen
      • sunnuntaina lounas
  • Puolihoito/Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenhinta 301,90 eur/jakso/hlö. Kokonaishinta 1207,60 eur (etu 78 eur).

Mahdolliset poikkeavuudet koulutusten hinnoissa johtuvat urheiluopistojen itsenäisestä hinnoittelupolitiikasta. Puolihoidon (päiväkävijän) hinnan, tässä esimerkissä, on urheiluopisto hinnotellut 20 % edullisemmaksi kuin täysihoitovaihtoehto. Palveluidensa hinnoittelulla urheiluopistot ohjaavat vierailijoita valitsemaan täysihoitopaketin.

Suomen Lentopallovalmentajat -kerhon jäsenalennus (10 %) lasketaan vain koulutuksen hinnasta (195 eur).