EtusivuValmennus & koulutusAluevalmennus

Aluevalmennus – huippu-urheilun tukijalka

Suomi on maantieteellisesti jaettu viiteen alueeseen, jotka ovat Pohjois-Suomi, Länsi-Suomi, Itä-Suomi, Lounais-Suomi ja Etelä-Suomi.

Koko maan kattava alueellinen  nuorten katsastus- ja leiritystoiminta on pohjana lentopalloliiton huipulle tähtäävässä toiminnassa. Aluevalmentajien johdolla 12-13-vuotiasta lähtien kartoitetaan ja katsastetaan Suomen lentopalloilevien nuorten taso ja potentiaalisuus.

Seuravalmentajien ja aluevalmentajien yhteisnäkemyksellä kunkin alueen potentiaalisimmat pelaajat kutsutaan alueleireille harjoittelemaan ja pelaamaan, josta parhaat valitaan edustamaan omaa aluettaan C- ja B-nuorten aluejoukkueiden SM-turnauksiin maajoukkuevalmentajien katsastettaviksi. Aluejoukkueiden SM-turnauksessa  maajoukkuevalmentajat näkevät kerrallaan Suomen 100 lahjakkainta tyttöä ja 100 lahjakkainta poikaa.

Alueleirien lisäksi urheilijoita kannustetaan osallistumaan yläkoululeiritykseen, joka on osa lentopallon aluetoimintaa.  Yläkoululeirityksen toteuttaa Lentopalloliitto, urheiluopistot ja heidän asiantuntijaverkostot.

Yläkoululeiritys lentopallon aluevalmennusta osaksi

Urheiluopistot järjestävät yläkoululeiritystä 7-9 luokkalaisille tavoitteellisesti urheiluun suuntautuneille nuorille. Valtakunnallinen yläkoululeiritys on osa Suomen Olympiakomitean urheiluakatemiaohjelmaa. Leirityksessä yhdistetään tavoitteellinen koulunkäynti ja päivittäinen urheilu .

Leirin jokaisena päivänä on varattu reilusti aikaa koulutehtävien tekemiseen. Samalla nuorta kasvatetaan jo yläkouluiässä itsenäiseen opiskeluun ja vastuun ottamiseen myös opiskelujen osalta. Tiiviillä yhteistyöllä koulujen kanssa opiskelut eivät pääse kärsimään leiritysten takia, leirille osallistumisen ehdoton edellytys on opiskelujen hoitaminen laadukkaasti.

Elämäntaidot ovat toinen selkeä sisältökokonaisuus. Psyykkinen valmennus, ravinto, uni ja lepo ovat urheilun näkökulmasta erittäin tärkeitä osa-alueita. Arjen hallintaa kehitetään systemaattisesti leirityksen aikana. Leirityksessä on käytettävissä Suomalainen huippuosaajien verkosto myös elämäntaitojen opettamisessa.

Urheilullinen kehittäminen jakautuu monipuoliseen ominaisuuksien kehittämiseen sekä lajiharjoitteluun. Motoriset perustaidot ja fyysiset ominaisuudet ovat kehittämisen kohteena kaikkien lajien urheilijoiden kanssa. Lajitaitoihin tuovat oman osaamisen käyttöön eri lajien ammattivalmentajat. Tutustu ja valitse sinulle toimivin vaihtoehto!

Pohjoinen - Lapin urheiluopisto (haku umpeutui, jälki-ilmoittautua voi tästä)

Etelä - Pajulahden urheiluopisto  (haku 31.8. mennessä )ja Kisakallion urheiluopisto (haku 31.7. mennessä)

Lounas - Kisakallion urheiluopisto (haku 31.7. mennessä) ja Varalan urheiluopisto (haku 21.9. mennessä)

Itä - Tanhuvaaran urheiluopisto (haku 1.9. mennessä) ja Pajulahden urheiluopisto (haku 31.8. mennessä)

Länsi - Kuortaneen urheiluopisto (kaudelle 2018-2019).