EtusivuKilpailuSeurasiirrot ja farmisopimuksetUsein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

1.   Kaksoisedustus nuorten ja aikuisten sarjaan toiseen seuraan
Kysymys:
Risto pelaa Kiskon B-pojissa. Voiko hän olla kaksoisedustuksella Kiistossa A-pojissa sekä kehityspelaajana Kiiston miesten 1-sarjassa?

Vastaus:
Jos edustusoikeuden halutaan pysyvän "omassa" seurassa , niin pelaaminen onnistuu kun tehdään:
Nuorten 2-edustus Kiiston A-poikiin
Nuorten 2-edustus Kiiston 1-sarjajoukkueeseen

Tällöin pelaaja voi aikuisissa pelata vain Kiistossa. Kehityspelaajan 2-edustus ei tule kysymykseen, koska siinä edustusoikeus vahvistetaan kahden aikuisten eri sarjatasolla pelaavan joukkueen välillä.

2.  Kahden seuran yhteistyö koottaessa nuorten joukkuetta
Kysymys:
Seurassa "Aatami" joukkue koostuu C-, B- ja A-ikäisistä tytöistä, joista ei saada joukkuetta C- eikä B-sarjaan, osallistumme aikuisten maakuntasarjaan.

Seurassa "Bertat" on C-porukka, joka pelaa C-sarjaa ja pelaisi mielellään myös B-sarjaa, mutta jälkimmäiseen sillä ei ole riittävästi sopivan ikäisiä pelaajia.

Miten saamme muodostettua joukkueet, jotta kaikki pääsevät pelaamaan? Aatameissa on yksi C-ikäinen pelaaja ja kolme B-ikäistä pelaajaa, jotka pelaisivat sekä Aatamien naisten joukkueessa että Berttojen B-tytöissä.

Vastaus:
Ikäluokkaa nuorempien kaksoispelaajien määrää ei ole rajoitettu, joten tuo C-ikäinen saa pelata sekä Aatamien naisissa että kaksoisedustuksella Bertoissa.
B-ikäisissä oman ikäluokan kaksoisedustajia saa olla yksi, joten yksi Aatamien B-tyttö saa pelata sekä oman seuran naisissa että kaksoisedustuksella Berttojen B-tytöissä. Kahdelle muulle B-tytölle pitää tehdä seurasiirto Berttoihin, jolloin voivat pelata Berttojen B-tytöissä, sekä kaksoisedustus Aatamin naisten joukkueeseen.

Kysymys:
Entäs maksut sitten, mitä maksetaan ja kuka maksaa? Maksetaanko sekä kaksoisedustuksista että seurasiirroista? Pitääkö maksaa sekä seurasiirrosta että kaksoisedustuksesta, jos on kyse samasta pelaajasta, samoilla tiedoilla ja perusteilla?

Vastaus:
Maksu on 55 €/siirto, maksaja (yleensä) tuloseura. Nettilomake ja ohjeita edustushakemuksiin löytyy liiton sivulta Seurasiirrot, farmisopimukset
Maksu koskee jokaista siirtoa, olipa se sitten kaksoisedustus tai seurasiirto, ja jokaista siirtoa erikseen, kun tuloseura on eri (=seurojen välinen sopimus). Jos sama pelaaja siirtyisi samaan seuraan kahteen eri joukkueeseen (esim. aikuisten sarjaan ja juniorisarjaan), niin silloin maksetaan vain yksi kirjaamismaksu.

3.  Ulkomailta palaavan pelaajan edustusoikeus kotimaassa ja miten se todetaan
Kysymys:
Matti ei ole pelannut Suomessa useampaan vuoteen. Nyt hän palaa Suomeen pelaamaan, onko hänestä tehtävä seurasiirto?

Vastaus:
Mattiin sovelletaan ”termiä” seuraedustuksen toteaminen ja siinä ei tarvita lähtöseuran tietoja silloin, kun pelaaja on pelannut ulkomailla. Kohdassa ”seura edellisellä” kaudella on kuitenkin todettava seuran nimi, maa ja sarjataso, millä hän pelasi. Kirjaamismaksua  näistä ei peritä.

Tämä perustuu siihen, että ulkomailta palaava pelaaja on kilpailusääntöjen 23§ mukaan (huomioiden ko. §:n määräajat) vapaa valitsemaan seuransa (jos hänellä ei ole voimassaolevaa sopimusta). Käytännössä tätä sääntöä pitää soveltaa myös niihin pelaajiin, jotka eivät yhteen täyteen kauteen ole osallistuneet virallisiin kilpailuihin.

Myös nämä siirrot kirjataan netissä näkyvään listaan, jotta vältytään epätietoisuudelta siirron oikeellisuuden suhteen.

4.  Nuoren ulkomaalaisen henkilön pelaaminen Suomessa
Kysymys:
Meille tulee ulkomailta nuori vaihto-oppilas vuodeksi, voiko hän pelata Suomessa?

Vastaus:
Hänelle tehdään seurasiirto kuten kotimaan kansalaisille (sarjamääräykset 10.4.) ja kirjaamismaksu määräytyy sen sarjatason mukaan mihin hän on tulossa pelaamaan.  Koska hän on tulossa vaihto-oppilaaksi, siitä käy ilmi, että hän asuu ja opiskelee Suomessa rajoitetun ajan eikä hänen Suomessa olonsa ajalta tarvitse no. toimittaa selvitystä oleskelun pituudesta tai työ-/opiskelupaikasta kuten aikuispelaajan tapauksessa.

5.  Kuka maksaa kirjaamismaksun?
Vastaus:
Maksajasta ei ole annettu erillistä ohjeistusta vaan seurat ja/tai seurat ja pelaaja (esim. mastersien kaksoisedustustapauksissa) sopivat keskenään, kuka maksaa kirjaamismaksun.  Yleensä sen maksaa tuloseura, jolla on intressit saada pelaaja riveihinsä.

6.  Miten täytän seurasiirtolomakkeen toisen seuran osalta?
Vastaus:
Seurasiirtoa tehtäessä keskustelu toisen seuran kanssa on käytävä ja mielellään sähköpostilla, jolloin siitä jää kaikille osapuolille kirjallinen todiste. Kaikilla osapuolilla on oltava tieto suunnitellusta siirrosta ennen kuin lomake täytetään. Alaikäisten ollessa kyseessä tulisi keskustella myös vanhempien ja juniorin valmentajan kanssa.

Lomakkeen täyttäjällä tulee olla seuransa allekirjoitusoikeus tai kirjallinen lupa/suostumus, että lomake voidaan täyttää ja saattaa seurasiirtoprosessi alkuun.

7.  Mitä teen, jos seurasiirtotyökalu jumittaa kesken täyttämisen ja saan esimerkiksi virhekoodin "An error occured. Please contact the site personnel. Error code 1337-4-77"
Vastaus:
Lähetä tieto asiasta osoitteeseen jari.lankinen@lentopalloliitto.fi
Sen jälkeen, käynnistä nettiselain uudestaan ja tyhjennä selaushistoria. Uudestaan aukaisun jälkeen, seurasiirtolomakkeen tulee olla täysin tyhjä. Tämän jälkeen täytä työkalu uudestaan kaikilta osin ja siirry maksamaan kirjaamismaksu.

8.  Mitä teen, jos seurasiirtotyökalusta ei löydy seuraani?
Vastaus:
Valitse listalta oman alueesi AA SEURATTOMAT ja kirjoita lisätietokenttään seurasi nimi.