EtusivuKilpailuKilpailusäännöt, sarjamääräykset ja pöytäkirjatLiberosääntö

Liberosääntö

Liberopelaaja
Joukkueilla on oikeus nimetä pelaajalistan(12 pelaajaa) joukosta enintään kaksi (2) liberopelaajaa Molemmat liberopelaajat on merkittävä pöytäkirjaan ennen ottelun alkua erilliselle niitä varten varatuille riveille.

Mikäli joukkue käyttää kahta liberoa, voidaan heitä käyttää ottelukohtaisesti joko vaihtoehdon 1 tai 2 mukaisesti. Joukkue ilmoittaa ottelussa käyttämänsä tavan arvonnan yhteydessä ottelun tuomaristolle ja kirjurille merkittäväksi pöytäkirjaan

Vaihtoehto 1 (Liigan ja liiton erityiskäytäntö)

Vaihtoehto 2 (Lentopallosääntöjen mukaisesti)

Ennen kunkin erän alkua joukkueen valmentaja
nimeää pelaavan liberopelaajan. Jos joukkueella
on toinen liberopelaaja, voi hän toimia erässä normaalina kenttäpelaajana.

Joukkue voi käyttää vapaasti nimeämiään liberopelaajia lentopallosääntöjen mukaisesti.
HUOM! Vain yksi libero voi olla kerrallaan kentällä

Käytettäessä vain yhtä liberoa, libero nimetään aina ottelukohtaisesti.

Liberon uudelleen nimeäminen
Sääntö 19.4.1
Libero tulee kyvyttömäksi jatkamaan peliä, jos hän loukkaantuu, sairastuu tai hänet poistetaan erästä tai ottelusta.
Valmentaja voi millä syyllä tahansa tai hänen puuttuessa pelikapteeni, ilmoittaa liberon olevan kyvytön jatkamaan peliä.
Alla olevissa kaavioissa on liberon uudelleen nimeämisiin liittyvät mahdollisuudet eri vaihtoehdoissa.

Joukkueella 2 liberoa Joukkueella 2 liberoa, eräkoht.käytäntö Joukkueella yksi libero

Liberon käyttö mastersien ja nuorten sarjoissa
Otteluissa voi käyttää eräkohtaista liberoa.
Liberoita ei tarvitse merkitä pelaajaluetteloon etukäteen. Mikäli joukkueella on vähintään seitsemän pelaajaa, se voi valita näistä vaikka jokaiseen erään erikseen yhden liberopelaajan. Seuraaviin eriin aina ennen erän alkua joukkue voi vaihtaa uuden pelaavan liberon. Libero merkitään pöytäkirjaan siten, että pelaajan nimen perään merkitään ennen kunkin erän alkua missä erässä hän pelaa liberona (esim. L1, L2, L3). ) 5