EtusivuKilpailuErotuomaritoimintaMiten mukaan tuomaritoimintaan

Mukaan erotuomaritoimintaan?

Lentopalloa ei aina tarvitse pelata päästäkseen mukaan lajin pariin. Yksi mielenkiintoisimmista, haastavista mutta myös antoisimmista tehtävistä on erotuomarin tehtävä joka sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Tule mukaan!

Erotuomarina toimiminen on monipuolinen harrastus, jossa näkee lajin uudesta näkökulmasta ja onnistuneeseen suoritukseen vaaditaan niin henkisiä, fyysisiä kuin sosiaalisia valmiuksia. Erotuomarina pääset kantamaan vastuuta johtamaan henkilöitä ja tilanteita. Toiminnan erikoispiirteenä muihin harrastuksiin verrattuna on myös se, että  juniori- ja alasarjaotteluistakin saa vähän taskurahaa ja ylimmillä sarjatasoilla tuomitsevat saavatkin tuomitsemistaan otteluista kohtuullisia palkkioita.

Erotuomaritoimintaa pidetään ehkä haasteellisena ja monimutkaisena, mutta sääntöjen tuntemisella, asenteella, harkintakyvyllä, oikeudenmukaisuudella ja terveellä järjellä pärjää pitkälle. Harjoittelemalla ja tuomitsemalla otteluita oppii tekemään nopeita päätöksiä ja työskentely tuomarina helpottuu. Erien ja otteluiden ratkaisuhetkillä  epävarmuutta saattaa aluksi näkyä, mutta harjoittelemalla kaikki helpottuu. Tulee myös muistaa, että kentällä pelaajatkin tekevät virheitä.

Suurimmalla osalla erotuomareista on jonkinlainen pelaajatausta ja kansainväliseksi erotuomariksi voi nousta vaikkei olisi lajinsa huippu. Motivoituneelle ja tavoitteellisesti toimivalle erotuomarille onnistuneet suoritukset vievät häntä eteenpäin, alueen peleistä liiton sarjoihin ja aina kansainvälisiin otteluihin asti.

Miten pääsen mukaan?

Aluksi tulee käydä peruskurssi (3-luokka). Perus- ja jatkokurssit (3-2-luokat) järjestetään alueiden toimesta. Seuraamalla alueiden nettisivuja ja/tai ottamalla yhteyttä alueesi kouluttajaan pääset mukaan kurssille, joita  järjestetään aina, kun innokkaita tuomariehdokkaita ilmaantuu. Aluekouluttajien vastuualueet ja yhteystiedot löytyvät nettisivuiltamme.  Katso kouluttajasi kartalta.

aluekouluttajat ja heidän vastuualueensa       Tutustu koulutusmateriaaliin täällä