EtusivuKilpailuErotuomaritoimintaErotuomareiden koulutus

Mini-, nuoriso-, perus- (3-lk) ja jatko- (2-lk) tuomarikoulutus

Alueiden ja maakuntien aluekouluttajat vastaavat mini-, nuoriso, 3- ja 2-luokan tuomareiden koulutuksesta. Parhaiten tietoa saat tuomareiden omasta portaalista. Koulutustilaisuuksia myös räätälöidään kysynnän mukaan. Ole yhteydessä omaan aluekouluttajaasi ja  tutustu koulutustarjontaan ja kouluttajiin.

Erotuomareiden portaali

Läpäistyään koulutuksen ja maksettuaan tuomarilisenssimaksun uusi tuomari voi tilata maksuttoman erotuomarimerkin sivustolla olevalla tilauslomakkeella.

Kaudelle 2016-17 on tullut uusi erittäin edullinen ensimmäisen kauden "kokeilulisenssi" nuoriso- ja III-luokan tuomarikurssin käyneille. Sen voi lunastaa vain ensimmäisenä vuonna suoritettuaan jomman kumman em. tuomarikursseista.

Aluekouluttajat        lisenssit

I-luokan korotukset

Muutaman vuoden aktiivisen viheltämisen jälkeen 2-luokan tuomari voi hakeutua 1-luokan tuomarikoulutukseen, josta vastaa Lentopalloliitto. Kokeeseen ilmoittaudutaan toimittamalla hakemuslomake omalle aluekouluttajalle, joka tarvittaessa valmentaa hakijaa ja lähettää hakemuksen omilla suosituksillaan pääkouluttajalle. Hän kutsuu tuomarit henkilökohtaisesti kaksi päivää kestäviin kokeisiin, jotka pidetään yleensä A- tai B-nuorten lopputurnauksen yhteydessä.
Pääkouluttajana toimii Kari Partiainen.
Kokeisiin tulija maksaa liitolle ylläpidosta ja koulutuksesta vuosittain määriteltävän hinnan (2016 hinta 90 €). Tämän lisäksi kokelaat huolehtivat itse omista matkakuluistaan.
Hakuaika korotuskokeisiin päättyy 1.3.

Lomake, pdf          Lomake, excel

Liiga- ja pääsarjatuomarikoulutus

Liiga- ja pääsarjatuomarit (1-sarjat) nimetään kausittain niille alueille, joissa on mestaruusliiga tai 1-sarjajoukkueita. Heille järjestetään kaksi koulutustilaisuutta vuodessa. Toinen kesän suurtapahtumien aikaan (esim. maailmanliiga) ja toinen viikkoa-kahta ennen sarjakauden alkua.

Aluekouluttajien koulutus

Aluekouluttajat tuottavat ja tekevät itse koulutusmateriaalia, jota päivitetään yhteisissä koulutustilaisuuksissa keväällä ja syksyllä.

Tarkkailijakoulutus

Tuomareiden toiminta pyritään koulutuksella saamaan mahdollisimman saman tasoiseksi ympäri maan. Liigatuomareita seurataan erittäin tarkasti Erotuomariryhmän (ETR) nimeämien ottelutarkkailijoiden toimesta. Pelin päätyttyä tuomarit saavat heiltä välittömän palautteen tekemisistään. Vastuutarkkailijat kutsutaan myös kausittain koulutettavaksi.