Lentopallolla ja pesäpallolla yhteinen pallo liikkeellä

15.12.2011

Iskulyöntipesis onnistui heti Paimion Yrityksen lentopallotytöiltä
Hanna Kanasuo opettaa iskylyöntiä
Iskulyöntipesis sai aikaan raikuvat loppuhuudot

Suomen Lentopalloliitto ja Varsinais-Suomen Pesis ja ovat aloittaneet uudenlaisen yhteistyömuodon, jonka tavoitteena on kasvattaa lasten liikunnan kokonaismäärää ja monipuolistaa harjoittelua. Yhteistyö kantaa nimeä YHTEISET PALLOT ja se on saanut tukea myös Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Hankkeessa lentopalloa harrastavat lapset voivat ottaa toiseksi lajikseen pesäpallon, tai toisin päin, ja näin ollen liikkua ja pelata ympäri vuoden, ilman että kilpailukaudet menevät päällekkäin. Lajeissa on yhtäläisyyksiä, jotka tukevan lapsen motorista kehitystä, mutta myös eroavaisuuksia, jotka auttavat monipuolistamaan harjoittelua. Hanke toteutetaan kahden ja puolen vuoden aikana Varsinais-Suomessa.

Hankkeen esittelytilaisuus pidettiin keskiviikkona Paimiossa. Päivällä kuntien ja median edustajat tutustuivat ideaan ja pääsivät seuraamaan Paimion Yrityksen lentopallotyttöjen demoharjoitusta. Illalla vuorossa olivat seurojen edustajat ja lapsia useammista seuroista. Harjoituksissa lapsille ohjattiin yhteistyöteeman mukaisesti sekä lentis- että pesisharjoitteita.

- Oli hienoa huomata kuinka innokkaasti ja ennakkoluulottomasti lentopalloa harrastaneet lapset tarttuivat räpylään. Nyt näimme myös konkreettisesti sen, kuinka luontevasti iskulyönti lähtee lapselta joka osaa jo heittää pesäpalloa. Päivän ehdoton hitti taisi kuitenkin olla Iskulyöntipesikseksi nimetty viitepeli, josta innostuivat sekä lapset että aikuiset, kertoo Suomen Lentopalloliiton aluepäällikkö Hanna Kanasuo.

Hankkeeseen mukaan lähteville seuroille on luvassa rutkasti apua. Suomen Lentopalloliitto ja Varsinais-Suomen Pesis lahjoittaa uuden toiminnan käynnistäville seuroille starttivälinepaketit. Lisäksi alkumetreillä apua saa tarvittaessa myös harjoitusten vetämiseen, mutta koulutusten kautta myös uudet ohjaajat pystytään perehdyttämään nopeasti lajien saloihin.

- Ohjaajat oivalsivat lajien tukevan toisiaan. Nyt ratkaisevinta on aidon innostuksen tartuttaminen seuroissa. Apua ja tukea on tarjolla yhteisen toiminnan käynnistämiseksi, valottaa Varsinais-Suomen Pesiksen seurakehittäjä Mika Mikola.

Lentopalloseuroista hanke-esittelytilaisuuteen osallistui Raision Loimu Juniorit, Maskun Kataja, Paimion Yritys ja Naantalin VG-62.