Jarmo Tervaportti liittovaltuuston puheenjohtajaksi

27.5.2012

Jarmo Tervaportti
Merja Isomäki

Lentopalloliiton liittovaltuusto valitsi kevätkokouksessaan Helsingissä sunnuntaina uudeksi puheenjohtajakseen Jarmo Tervaportin Sastamalasta. Varapuheenjohtajana jatkaa Merja Isomäki Karkkilasta.

Isomäki valittiin tehtävään yksimielisesti, mutta puheenjohtajavaalissa äänestettiin kolmen ehdokkaan kesken. Tervaportti sai vaalissa 13 ääntä, forssalainen Sami Mattila neljä ja raumalainen Jari Hellsten myös neljä ääntä.

Tervaportti on 48-vuotias ja hän tuli lentopallon pariin jo kymmenenvuotiaana. Pelaamisen lisäksi hän on toiminut myös valmentajana ja järjestötehtävissä. Tervaportin kotiseura on perinteikäs FC-57, jonka puheenjohtaja hän on. Liittovaltuustossa hänellä on menossa neljäs kausi.

Jarmo Tervaportti on Suomen miesten maajoukkuepassarin Eemi Tervaportin isä.

Talous saatiin
tasapainoon

Lentopalloliiton liittovaltuusto hyväksyi kokouksessaan myös vuoden 2011 vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen, joka päätyy 4,7 miljoonaan. Tilikauden ylijäämä on noin 237 000 euroa. Vuoden 2011 aikana Lentopalloliitossa tehtiin lujasti töitä edellisen vuoden heikon taloudellisen tuloksen korjaamiseksi.

Valtuusto teki 2011 kevätkokouksessaan korvaavan budjetin, jonka tavoitteena oli nostaa liiton oma pääoma jälleen positiiviseksi vuoden 2011 lopussa. Tässä onnistuttiin ja tilinpäätöksessä oma pääoma on noin 56 000 euroa.

Kolmen pisteen pelit
liitonkin sarjoihin

Liittovaltuusto päätti myös muuttaa liiton kilpailusääntöjä siten, että liiton miesten ja naisten sarjoissa aletaan ensi kaudesta alkaen noudattaa Mestaruusliigassa jo käytössä olevaa pistelaskutapaa, jossa 3-0- ja 3-1-voitoista saa kolme pistettä, 3-2-voitosta kaksi pistettä ja 2-3-tappiosta yhden pisteen.

Kilpailusäännöissä muutettiin myös kohtaa, johon perustui Pielaveden Sammon saama sanktio, kun se peluutti Luis Salgadoa, jolla ei ollut virallista edustusoikeutta seuraan. Uusi pykälä ottaa huomioon Urheilun oikeusturvalautakunnan asiasta tekemän päätöksen.

Uusi sääntökohta menee näin: Jos joukkueessa on pelannut edustusoikeutta tai voimassaolevaa (ko. sarjatasolle edellytettyä) pelaajalisenssiä vailla oleva pelaaja, on joukkue määrättävä hävinneeksi ne ottelut, joissa rike on tapahtunut sarjamääräysten tarkemmin määrittelemällä tuloksella tai pitämällä ottelutulos (tulokset) voimassa ja määräämällä joukkueelle rangaistuksena liiton sääntöryhmän määrittelemä pistemenetys.