Lentopalloliitto poisti pikkujunnuilta sarjataulukot

5.11.2010

Lentopallon pelaamisen pitää olla lapsille hauskaa ja helppoa.

Lentopalloliitto uudisti aivan pienimpien junnujen eli 7-8-vuotiaiden F-junioreiden kilpailutoiminnan. Turnaustapahtumissa ei enää lasketa sarjataulukoita vaan pääpaino on yksittäisissä otteluissa, joissa pisteet ja erät edelleen lasketaan. Lisäksi jokaisessa turnauksessa temppuillaan Taitomerkki-radalla.

Itä-Suomessa jo kahden vuoden ajan käytössä olleet toimintatavat laajenivat nyt koko Suomeen. Uuden toimintatavan käyttöön ottamiseksi lasten ohjaajia koulutetaan tämän loppuvuoden aikana vilkkaasti. Ensimmäiset Tästä se alkaa! -koulutukset on jo pidetty Lounais-Suomessa ja palaute on ollut aivan erinomaista.

- Lasten ohjaajille pitäisi koulutuksissa muodostua käsitys, miten yksilöitä kehittämällä myös lajimme kehittyy, Lentopalloliiton Lounais-Suomen aluekehittäjä Hanna Kanasuo sanoo.

- F-ikäisten säännöt on tehty niin helpoiksi, että vasta-alkajakin voi lähteä mukaan, mutta säännöt eivät kiellä sitä, että lapsi voi pelata ilman näitä sääntöhelpotuksiakin, jos taidot siihen riittävät. Se helpottaa aikanaan siirtymistä E-ikäisiin.

Koulutus saa vankkaa kiitosta

Koulutuksista tulleet palautteet kertovat, että uusi toimintamalli saa ohjaajilta vankkaa kiitosta: ”Paljon tietoa, selkeästi esitettynä. Sopivan laajuinen paketti teoriaa ja käytäntöä. Erittäin tärkeää kouluttaa juuri alkutaipaleella olevien lasten valmentajia tekemään asioita oikein!"

- Palaute on ollut jopa ylitsevuotavan hyvää. Nyt on ilmeisesti onnistuttu luomaan koulutusmalli, jolla löydetään oikeat kohderyhmät ja oikeat tavat toimia, Kanasuo toteaa.

Tästä se alkaa! -koulutuksia on tarkoitus järjestää kaikissa maakunnissa lähellä seuroja. Kolmen tunnin mittaiset koulutukset antavat osallistujille kuvan siitä, miten F-ikäisten kilpailutoiminta rakentuu, ja mitä mahdollisuuksia se antaa yksilön ja lajin kehittymiselle.

Koulutukset seuroille maksuttomia

Koulutukset ovat seuroille täysin maksuttomia. Sen on mahdollistanut Nuori Suomi, jolta Lentopalloliitto sai hanketukea 10 000 euroa.

Tästä se alkaa! -koulutus on vain osa F-ikäisten hanketta. Koulutusten lisäksi ohjaajat ja valmentajat saavat tukea työhönsä erilaisten materiaalien, kuten oppaan ja välinekassin muodossa, mutta myös Lentopalloliiton aluekehittäjien tutor-vierailujen kautta.

Seurat voivat tilata Taitomerkki-välinekasseja liiton nettisivujen kautta (hinta 300 € + rahti). Kaikkien koulutuksiin osallistuvien kesken arvotaan viisi kassia seurojen käyttöön.

On tärkeää että jokainen lapsi
pääsee heti alussa nauttimaan pelaamisesta

Entinen sarjajyrä ja 97 maaottelun mies Risto Kovanen toimii nykyään Lentopalloliiton aluekehittäjänä ja hän otti ensimmäisenä omalla alueellaan käyttöön F-juniorien uudet toimintatavat, jotka nyt laajentuvat valtakunnallisiksi.

- Mielestäni nämä F-juniorit ovat olleet hieman "aliarvostettu" ikäryhmä. Yllättävän yleistä on ollut sellainen mentaliteetti, että eihän sillä paljon ole väliä, mitä harjoituksissa tehdään, kunhan on kivaa. Pitää kuitenkin muistaa, että ne ongelmat, jotka lopullisesti paljastuvat usein vasta isolle kentälle siirryttäessä C-ikäisinä, saavat alkunsa juuri lentopalloharrastuksen ensimmäisinä vuosina F- ja E-junnuissa, Kovanen toteaa.

- Tämä Lentopalloliiton suosittelema toimintamuoto antaa valmentajille neuvoja siitä, mihin harjoittelun ja pelaamisen sisällössä tulisi kiinnittää huomiota. Neuvot eivät ole liian monimutkaisia ja vaativia, koska valmentajat ovat yleensä melko kokemattomia. He tarvitsevat varsinkin alussa paljon tukea ja selkeitä ohjeita.

- Etenkin pienten lasten kohdalla lentopallon pelaamisessa pitää toteutua kaksi isoa asiaa, eli liikkuminen kentällä ja paljon pallokosketuksia. Näillä nykyisillä ns. paripelin säännöillä molemmat em. asiat ovat mahdollisia toteutua jokaisen pelaajan kohdalla. Jotta saamme lisää harrastajia lajimme pariin, tarvitsemme helpon sisäänheittopelin, jonka lapset oppivat pian. Näin jokainen pääsee heti alussa nauttimaan pelaamisesta, koska onnistumisia tulee paljon.

- On kuitenkin syytä muistaa, että lapset oppivat nopeasti, joten taitojen edistyessä siirrytään ripeästi kohti "oikeita" kosketuksia, eli pois alakauttaheittelyistä ja kopeista. Olen nähnyt useammankin F-ikäisen pelaajan tekevän turnauksessa jopa oikean iskulyönnin, joten mitään estettä ei ole siihen, etteikö jo tässä iässä opittaisi  lentopallon lajitaitoja.

- Taitomerkki-kansioiden suoritukset ohjaavat mm. siihen, että lapsen liikunnallisen kehityksen herkkyyskaudet hyödynnetään. Oppiminen on tässä iässä nopeaa lajitaidoissa ja varsinkin perusliikunnassa. Tarkoitus ei ole se, että lapset valitsevat lentopallon ainoaksi lajikseen jo aivan nuorena, vaan varmistaa liikunnallinen kehittyminen myöhempää elämää varten.

- Toimintapäivä on kokonaisuus, joka vaatii järjestäjältä hyvää suunnittelua ja ehkä enemmän vaivannäköä, mutta lopputulos on varmasti hyvä.

- Eikä se kilpaileminenkaan latistu, vaikka sarjataulukoita ei tehdä. Tässä mennään lähemmäksi sitä, mitä F-ikäinen lapsi ymmärtää kilpailemisella. Tavoitteena on edelleen urheilun perusajatus, eli olla parempi kuin vastustaja. Vaikka jokaisessa erässä ja ottelussa. Mutta ei hinnalla millä hyvänsä!

- Olen itse tällä hetkellä Puijo-Wolleyn F-poikien valmentaja, ja taatusti kilpaurheilunkin kannattaja, Kovanen vakuuttaa.

Hanna Kanasuo, 044 906 0196, hanna.kanasuo@lentopalloliitto.fi
Risto Kovanen, 040 705 8897, risto.kovanen@lentopalloliitto.fi